Google Update: Meta-descriptions naar 320 tekens in 2018 

Google Update: Meta-descriptions naar 320 tekens in 2018 

Misschien was het je al opgevallen; in december 2017 zijn veel teksten onder de zoekresultaten in Google langer geworden. Door een recente update in het algoritme van Google zijn de richtlijnen voor pagina omschrijvingen in de zoekresultaten veranderd. Wat houdt de verandering van deze meta-descriptions in en hoe kun je hierop inspelen?

Wanneer je ergens naar zoekt op Google, kan het zijn dat je langere meta-descriptions ziet dan je gewend bent. Door een belangrijke update kan er namelijk meer tekst worden weergegeven onder een organisch zoekresultaat. Eerder hadden meta-descriptions nog een gemiddelde lengte van 160 tekens. In 2018 is dat gemiddelde verschoven naar 230 tekens. De tekst onder de URL kan door de update nu twee keer zoveel tekens bevatten; maximaal 320.

Afbeelding 1: meta-description met een lengte van 160 tekens

Afbeelding 2: meta-description met een lengte van 320 tekens

Waarom deze wijziging?

Het doel van Google is om zoekresultaten zo relevant mogelijk voor je te maken. Door het verlengen van meta-descriptions, is de kans groot dat je sneller een antwoord op je vraag krijgt. Dit past goed bij Google’s missie:

“We willen de informatie van de wereld voor iedereen verzamelen, en voor iedereen toegankelijk maken binnen slechts één klik.”

Wat heeft deze verandering voor gevolgen?

Wanneer je de meta-description op je website leeg hebt gelaten, kiest Google zelf een passende beschrijving. Wanneer dat het geval is zal Google dit in de nieuwe lengte tonen van 320 tekens. Als je de omschrijving wel zelf hebt toegevoegd, dan blijft de lengte van de tekst precies zoals je het destijds hebt ingesteld. Wil je een langere meta-description tonen, dan zal je dit dus zelf moeten aanpassen.

Moet ik mijn meta-description(s) wijzigen?

Het is niet noodzakelijk om de meta-description langer te maken, maar het kan wel positieve gevolgen hebben. Wij adviseren dan ook om het te verlengen naar ongeveer 300 tekens. Houdt wel rekening met het maximum van 320 tekens, anders toont Google zeer waarschijnlijk niet de gehele omschrijving. Het optimaal gebruiken van de beschrijving zorgt ervoor dat je meer ruimte hebt om antwoord te geven op de vraag van de zoeker. Dit zorgt er ook weer voor dat je de zoeker sneller kan overtuigen om op de website te klikken. Bovendien zal Google je relevanter vinden wanneer je helpt een antwoord te vinden in het zoekresultaat, wat je positie positief kan beïnvloeden.

Google is inmiddels zó slim, dat het herkent wanneer een meta-description een vraag goed kan beantwoorden. Wanneer een beschrijving volgens de zoekmachine niet relevant genoeg is, vertoont de zoekmachine niet altijd de meta description zoals deze op de pagina vermeld is. Uit onderzoek van Invest Online op Frankwatching blijkt dat dezelfde description bij hoger rankende pagina’s significant vaker wordt getoond dan bij lager rankende pagina’s.

Hoe schrijf je overtuigende mediatitels en descriptions?

De meta- titels en descriptions zijn het eerste wat de zoeker ziet. De media-description kan dus worden gezien als een soort pitch die je potentiële bezoekers moet verleiden om je webpagina te bezoeken. Een goed geschreven meta-description kan werken als een magneet.

Hier wat tips voor het schrijven van een overtuigende media-description:

  •         Schrijf een goed leesbare tekst;
  •         Maak het uniek. Hoewel Google je niet positief beoordeelt voor het hebben van een meta-description, is het niet handig om regelmatig gebruik te maken van één en dezelfde description;
  •         Verwerk een call-to-action in je omschrijving. Zo kun je het doorklikpercentage beïnvloeden. Een voorbeeld hiervan is kunnen we zien in afbeelding 2: ‘stel uw vouwgordijnen nu direct online samen!’
  •         Benut zoveel mogelijk beschikbare ruimte, maar houdt je aan het maximum van 320 tekens, anders wordt je meta-description afgekapt door Google. Dat is niet wat we willen!

 

Brent Maclaine Pont
brent@maclainepont.nl

Brent is ondernemer en als online marketeer werkzaam onder de naam Webleaders. Al sinds 2011 helpt hij bedrijven online leads genereren en online verkopen.

1 Reactie
  • Klaas Koopman
    Geplaatst op 06:57h, 13 maart Beantwoorden

    Brent, leuk artikel. Ik merk ook dat dit bij vele zoektermen momenteel wordt toegepast, maar nog niet door iedereen wordt ingevoerd. Het is dus nu een mooie tijd om je eigen meta description uit te breiden, zodat je er wel profijt van hebt. Vergeet niet een goede CTA toe te voegen!

Geef een reactie

Send this to a friend