Wat betekent CTR?

En waarom is dit zo belangrijk?

CTR staat voor Click Through Rate en wordt ook vaak klikfrequentie genoemd. Met de CTR wordt de doorklikratio in procenten aangegeven. Hierbij kijken we naar de verhouding van het aantal mensen dat een advertentie of zoekresultaat zien en het aantal mensen dat daadwerkelijk doorklikt naar jouw website.

Als jouw advertentie 100 keer getoond wordt en 100 keer klikken ze op jouw banner? Dan is de CTR 100%. Klikken maar 40 mensen op jouw advertentie? Dan is de CTR 40%. Hoe hoger het CTR, hoe beter.

CTR bij jouw advertenties

Als je gaat adverteren via Google of Bing, is de CTR een belangrijke factor. Hoe hoger de Click Through Rate is, des te meer mensen hebben op jouw advertentie geklikt nadat zij deze te zien hebben gekregen. Is de CTR van jouw advertentie(s) laag? Dan is het een idee om de advertentie(s) te optimaliseren en te testen of je nieuwe advertentie beter aansluit op jouw doelgroep, waardoor de kans groter is dat zij op jouw advertentie klikken.

CTR binnen de zoekresultaten

Ook binnen de organische zoekresultaten spreken we van CTR. Als jij laptops verkoopt, heb je waarschijnlijk een aparte (landings)pagina met de laptops die je aanbied. Wanneer mensen zoeken naar ‘laptop kopen’ en jij komt naar boven, betekent dat nog niet dat iedereen naar jouw website gaat. Er zijn namelijk nog meer aanbieders voor laptops.

Stel dat 50 mensen zoeken naar ‘laptop kopen’ en 10 mensen klikken op jouw website, dan is de CTR 20%. Je kunt dit percentage verhogen door te werken aan je organische posities en het aantrekkelijker maken van je meta title en meta description. Benieuwd naar de huidige CTR van je belangrijkste pagina’s? Die vind je terug in Search Console van Google.