Wat is affiliate marketing?

En hoe zet je dit effectief in?

Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij de adverteerder hun partner(s) belonen voor de gegenereerde leads die de partner heeft aangeleverd. Affiliate marketing is een vorm van online marketing. Klikken de mensen via jouw website op een link en gaan vervolgens over tot actie op de website van de adverteerder? Dan krijgt de partner, in dit geval de eigenaar van de website, een vooraf besproken bedrag of een bepaald percentage van de opbrengst.

Waarom affiliate marketing inzetten als adverteerder?

Affiliate marketing wordt in de meeste gevallen ingezet als de adverteerder meer bekendheid voor zijn product of dienst wil genereren. Door samenwerkingen aan te gaan met blogs of platformen, wordt het aanbod van de adverteerder bekend onder de doelgroep van het platform. Anders dan bij adverteren met banners of het laten plaatsen van advertorials krijgt de eigenaar van het platform alleen betaalt op het moment dat de bezoekers via de affiliate link overgaan tot actie, zoals een aankoop of een offerte aanvraag. Voor een adverteerder is dit een relatief goedkope manier van online adverteren.

Een affiliate link is een link met daarin een specifieke code (vaak UTM code genoemd). Deze code zorgt ervoor dat de adverteerder kan analyseren hoeveel bezoekers zij verkrijgen vanuit het platform waarop zij hebben geadverteerd en hoeveel mensen daarvan overgegaan zijn tot actie. Deze affiliate link maakt het voor de adverteerder meetbaar hoe succesvol de samenwerking is.

Als adverteerder kun je jouw website ook aanmelden via verschillende affiliate programma’s, zoals Awin of DaisyCon. Hiermee hoef je maar één keer enkele gegevens in te voeren en heb je er verder geen omkijken meer naar.