Wat is Google Adwords?

Google Adwords? Het was toch Google Ads?!

Als je het aantal online verkopen, aanvragen of downloads van jouw website wil verhogen, is het inzetten van Google Adwords een goede keuze. Google Adwords is een advertentieprogramma wat inmiddels luistert naar de naam ‘Google Ads’. Binnen dit advertentieprogramma kun je zoekadvertenties creëren die in de zoekresultaten worden weergegeven.

Wat is Google Ads? Het heet toch Google Adwords?!

Update: Sinds een paar jaar is het oude Google Adwords in een nieuw, modern jasje gestoken en heet vanaf nu Google Ads. Er zijn wat aanpassingen gedaan aan het programma, de interface en de gebruiksvriendelijkheid, zodat het creëren van een advertentie nog makkelijker en overzichtelijker wordt. In de apps van Google vindt je dus geen “Google Adwords” meer, maar “Google Ads”.

Google Ads, Google Adwords. Friet, patat. Of zoals onze Amerikaanse vrienden “potatoe” en “tomatoe” gebruiken. Je snapt het wel.

Google Adwords toepassen

Als jij vindbaar wil zijn op een specifiek zoekwoord, maar je niet kunt opboksen tegen de “grote jongens” in de top 5 organische zoekresultaten, is Google Adwords inzetten een prima keuze. Op basis van relevante zoekwoorden schrijf jij advertenties die boven en onder de organische zoekresultaten binnen Google worden weergegeven.

Binnen Google Ads zie je het zoekvolume van een zoekwoord (of meerdere zoekwoorden), de kosten om hierop te adverteren en hoeveel bedrijven hier momenteel al op adverteren. Belangrijke data die je mee kunt nemen in het samenstellen van jouw campagne(s).

De voordelen van Google Adwords

Google, ‘s werelds meest gebruikte zoekmachine, heeft veel data over het zoekgedrag van haar gebruikers. Dankzij deze data kan Google op een zeer gerichte manier advertenties weergeven, waardoor het voor veel bedrijven erg interessant is om te adverteren.

Binnen Google Adwords, nu Google Ads, kun je zoekwoorden koppelen aan je advertentie en advertentiegroepen. En bij zeer specifieke advertenties kun je ook uitsluitingszoekwoorden toevoegen, zodat jouw advertentie niet bij de zoekresultaten van irrelevante zoekwoorden wordt getoond. Met Google Ads kun je dus heel specifiek advertenties creëren.

De populairste advertenties zijn de tekstadvertenties, die sterk lijken op de organische zoekresultaten van Google. Daarnaast kun je via het advertentieprogramma van Google ook campagnes voor Google Shopping creëren, waarbij je je productfeed koppelt aan advertenties. Zo kun je jouw aanbod extra in de spotlights zetten!

Dit zijn de kosten van Google Adwords

Als je op een specifiek zoekwoord wil adverteren, neem je in principe deel aan de veilig van Google Ads. Als er veel mensen een advertentie voor een specifiek zoekwoord creëren, wordt het duurder om daarop te adverteren. Binnen de zoekresultaten is namelijk maar een beperkte ruimte beschikbaar voor advertenties. Binnen deze veiling kun je kiezen voor automatisch bieden, waarbij Google op basis van data een prijs per klik voor jouw campagne(s) bepaalt. Je kunt ook handmatig bieden, waarbij je zelf bepaald hoeveel je per klik wil betalen. Dit is wel een tijdrovende manier van bieden en vergt veel kennis en ervaring.

Binnen het advertentieprogramma betaal je per klik. De kosten per klik zijn afhankelijk van het zoekwoord waar je op wil adverteren. Het maakt niet uit hoe vaak een advertentie getoond wordt, je betaalt pas als gebruikers op je advertentie klikken. Voor “persoonlijke lening afsluiten” betaal je – op het moment dat wij dit schrijven – maar liefst €16,50. Dat is alleen nog maar de prijs voor een klik op jouw advertentie. Er is dan nog geen lening afgesloten. Niet alle zoekwoorden zijn overigens zo duur. Voor sommige zoekwoorden betaal je slechts enkele euro’s of zelfs minder dan dat!

Het is goed om een zoekwoordenonderzoek te (laten) maken om zo te achterhalen wat de gemiddelde kosten per klik (CPC) voor de voor jou relevante zoekwoorden zijn. Zo haal je het meeste uit jouw Google Ads campagnes!