Wat is online marketing?

En hoe zet je dit effectief in?

Online marketing is het online promoten van je producten en/of diensten. Hierbij kun je gebruik maken van verschillende kanalen om jouw doelgroep te bereiken en hen over te laten gaan. Denk hierbij aan je website, een aparte webshop, sociale media, zoekmachine optimalisatie en advertentiemogelijkheden, zoals Google Ads.

Waarom je online marketing zou moeten inzetten

De markt is tegenwoordig erg verzadigd. Jij hebt veel concurrenten die (in zekere mate) hetzelfde product of dezelfde dienst aanbieden. Het is daarom belangrijk dat jij goed zichtbaar bent bij je doelgroep, zodat ze voor jou kiezen. Ben jij niet zichtbaar en je concurrenten wel? Dan is de kans groot dat ze naar je concurrent stappen. Via social media marketing, content marketing en zoekmachine optimalisatie zorg je ervoor dat je zichtbaar bent bij jouw doelgroep. Ook door middel van advertenties in Google, op Facebook en Instagram en op blogs binnen jouw branche blijf je in zicht bij jouw potentiële klant.

Online marketing goed inzetten doe je zo

Er zijn drie factoren die bepalen of jouw online marketing succesvol zal zijn of niet. Het eerste punt waar je goed over na moet denken voordat je start met online marketing is het vaststellen van je doelgroep. Wie is jouw doelgroep. “Vrouwen tussen de 25-50 jaar” is geen doelgroep op zich, maar zijn demografische gegevens. “Vrouwen tussen de 25-35 jaar, wonend in Rotterdam en dagelijks gebruik maken van het openbaar vervoer” is al een betere doelgroep. Zorg dat je precies weet wie jouw voornaamste doelgroep is. Dat betekent niet dat mensen buiten deze doelgroep jouw product niet mogen kopen. De doelgroep bepaalt namelijk alle uitingen binnen jouw online marketing. Als jouw doelgroep voornamelijk vrouwen is, focus je meer op sfeer en beleving. Bij mannen gaat het voornamelijk om comfort dat jouw product of dienst biedt en de prijs die hij hiervoor moet betalen.

Het tweede punt is het stellen van doelen. Wil je 25% meer omzetten? Ga na wat daarvoor nodig is en hoe online marketing daarbij een rol kan spelen. Emailmarketing of retargeting via sociale media zorgen ervoor dat jouw doelgroep blijvend in contact is met jouw merk. De eerste maand(en) dat jij online marketing inzet, zijn voornamelijk test maanden. Hierin kijk je wat duidelijk wel en niet werkt. Vanuit deze gegevens kun je jouw online marketing finetunen.

Daarnaast is budget essentieel. Hoeveel ben jij bereid om uit te geven aan je online marketing? Veel bedrijven denken hier te weinig over na. Een maand adverteren via Google Ads kan makkelijk €1.000 kosten, maar kan je een hoop extra bestellingen opleveren waardoor je dit investeringsbedrag zo terug hebt verdiend. Daarnaast wil je misschien ook nog Facebook advertising, een email campagne en retargeting inzetten. Vraag binnen je netwerk hoeveel zij per maand bereid zijn om te spenderen aan online marketing en ga met jouw online marketing partij om de tafel om te kijken wat haalbaar is binnen het door jou vastgestelde budget.