Linkbuilding uitbesteden

We zorgen voor ijzersterke links en verwijzingen naar je website. Vanaf €750,- per maand

Resultaatgerichte linkbuilding uitbesteden

Linkbuilding is niet meer zoals vroeger. Toen kon je makkelijk alle klonen van startpagina.nl af gaan en je website overal vermelden.

Tegenwoordig is linkbuilding een stuk complexer geworden. Het is belangrijk dat je merk genoemd wordt door belangrijke mensen / websites in jouw vakgebied. Denk bijvoorbeeld aan bloggers die jouw product testen en hierover schrijven.

Google geeft de voorkeur aan websites die een zoeker het beste resultaat bieden.

Zit je in een concurrerende markt? Dan valt het niet mee om snel te stijgen in de zoekresultaten zonder actief aan de slag te gaan met linkbuilding.

Hoe wij op grote schaal linkbuilden

Ons SEO traject blinkt uit in de linkbuilding fase. Onze werkwijze zorgt ervoor dat wij hoogwaardige content kunnen krijgen op plekken die vaak voor ‘kleinere’ bedrijven onbereikbaar zijn. Dit doen we aan de hand van verschillende creatieve methodes.

De werkwijze is vrij eenvoudig:

  1. Linkprospecting; we gaan op zoek naar niche gerelateerde websites en blogs. Aan de hand van verschillende tools (zoals MOZ, Ahrefs of Majestics) bepalen we de waarde van een website waarop we een link kunnen krijgen.
  2. We benaderen vervolgens de websites waarop we een vermelding of artikel willen krijgen. Dit doen we aan de hand van verschillende technieken zoals de Skyscraper techniek. Je zoekt een win-win situatie waarbij een vermelding voor zowel de auteur als de klant waardevol is. Een blog over verschillende Henri Stofzuigers sluit bijvoorbeeld niet aan bij een fashion blog.
  3. Tenslotte laten we door een tekstschrijver (in-house of bij de klant) een artikel schrijven. Onze content manager controleert het artikel, optimaliseert het voor zoekmachines en voorziet de tekst van de juiste links.

De outreach specialist biedt vervolgens de tekst aan bij de auteur en zorgt voor promotie via social media. Door deze manier kunnen wij op grote schaal linkbuilding campagnes uitvoeren voor verschillende opdrachtgevers.

Hoe pakken we jouw linkbuilding aan?

In een paar stappen naar een sterk backlinkprofiel en een domein met autoriteit.

Op zoek naar de beste links 🔎

Waarom staan jouw concurrenten bovenaan? Linkbuilding bepaalt voor 70% jouw positie in zoekmachines. Wij analyseren het backlinkprofiel van jouw concurrenten en kijken welke platformen het meest populair zijn in jouw branche.

Zullen we samenwerken? 📩

Samen kijken we op welke platformen we wel en niet vermeld willen worden. Wij regelen het contact met de platformen, zodat jij tijd hebt om te blijven doen wat jij het liefst doet.

Blogs over jouw producten of diensten schrijven ✍️

Onze tekstschrijver gaat voor jou aan de slag met het schrijven van blogs over jouw bedrijf. We schrijven altijd voor de lezer, maar optimaliseren de tekst ook voor zoekmachines. Daarbij kijken we naar het platform, de doelgroep en hoe we daar goed op in kunnen spelen.

And we're live! 📈

Nadat jij de content hebt goedgekeurd, wordt deze opgestuurd en gepubliceerd. Daar houdt het echter niet op. Wij analyseren wat voor invloed het blog heeft op jouw posities binnen Google en versterken dit door middel van promotie voor het geplaatste artikel. Zo halen we het maximale uit de samenwerking. Elke keer weer.

“De Zakelijke Website werkt al vele jaren samen met Webleaders als het gaat om adverteren via Google Ads. Wij zijn erg tevreden en raden hen aan!"

Marco Mes Eigenaar van De Zakelijke Website

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verkrijgen van links vanaf een andere website naar die van jou. Links kunnen verwijzen naar PDF’s, foto’s, maar verwijzen in de meeste gevallen naar relevante pagina’s op een website.

Er zijn verschillende manieren om linkbuilding toe te passen, maar voor nu delen we het op in twee categorieën:

  • Links “verdienen”: Hierbij draait het om het creëren van waardevolle content die door andere mensen gedeeld wordt, omdat zij het weer willen delen met hun volgers. Een voorbeeld is het schrijven van een interessant e-book met daarin een stappenplan om een strategie te bepalen. Veel platformen willen dit ook met hun volgers delen en plaatsen een link vanuit hun website naar de pagina waar zij het e-book kunnen  downloaden. Met deze methode is het lastig om links te vergaren. Je moet eerst gezien worden als autoriteit binnen een vakgebied en zelfs dan is het lastig om links te vergaren, omdat je altijd afhankelijk bent van een ander.
  • Linkprofiel opbouwen: Bij deze tactiek heb je de touwtjes zelf in handen. Je gaat op zoek naar blogs en andere platforms waar jij een link op wil laten plaatsen. Een voorbeeld hiervan is het plaatsen van een (gast)blog. Er zit een verschil tussen links verkrijgen op relevante, waardevolle blogs en het reageren op comments om zo een linkprofiel op te bouwen. Pas goed op hoe je linkbuilding toepast, want een spammy manier van linkbuilding kan je een penalty in de zoekmachines opleveren.

Waarom is linkbuilding belangrijk?

Nu je weet wat linkbuilding inhoudt, ben je vast ook benieuwd waarom ook jij aan de slag moet met linkbuilding. Want waarom nou linkbuilding? Wij zetten het voor je op een rijtje.

  • Relevantie op gebied van SEO: Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Er wordt zelfs gediscussieerd dat een SEO strategie niet compleet is zonder linkbuilding toe te passen. Zoekmachines kijken voornamelijk naar twee onderdelen. Eén daarvan is de relevantie, ofwel sluit de content die je aanbiedt goed aan op de behoefte van de consument. Het tweede onderdeel is autoriteit van je website. Dit wordt uitgedrukt in een waarde, zoals Domain Authority of PageRank. Verwijzende links vanaf een website met hoge autoriteit zorgen ervoor dat de autoriteit van jouw website zal toenemen. Dit zorgt vervolgens weer voor een stijging in de organische posities binnen zoekmachines!
  • Meer verkeer: Links zijn ook bedoeld om de lezer naar een waardevolle pagina te sturen. Als lezers van een blog erg geïnteresseerd zijn, is de kans groot dat ze via een link ook op jouw website terecht komen.
  • Meer awareness: Ook al klikken mensen niet op je link, ze hebben je merknaam al wel gezien in het artikel. Dat zorgt weer voor meer awareness voor jouw merk.

Waarom zou je linkbuilding moeten overwegen?

Linkbuilding zorgt er niet alleen voor dat je organische posities stijgen en je meer verkeer binnenhaalt. De links op een platform blijven namelijk altijd staan. Dat betekent dat er blijvend verkeer naar je website toe kan komen. En als het platform in autoriteit blijft stijgen, zal jouw website dat indirect ook doen.

Linkbuilding, Domain Authority en Page Authority

Links kunnen gezien worden als ‘kanalen’ waarmee een website een stukje autoriteit doorgeeft aan de website waar hij naar linkt. De autoriteit van een website wordt opgedeeld in twee onderdelen: Domain Authority (DA) en Page Authority (PA). De DA is de waarde van jouw domein, de website als totaalplaatje, en is dus op elke pagina hetzelfde. De PA daarentegen is de waarde van elke individuele pagina en kan dus per pagina verschillen.

Pas wel op dat niet elke website dezelfde hoeveelheid autoriteit ‘doorgeeft’. Websites met een hoge autoriteit, zoals websites van universiteiten en een platform als Frankwatching, zullen meer autoriteit doorgeven dan een website met lage autoriteit, zoals een beginnend blog. Daarnaast geldt ook dat de eerste link vanaf een website waardevoller is dan de tweede of derde link vanaf diezelfde website. Veel links plaatsen op één website is dus minder effectief dan links op verschillende websites te laten plaatsen.

Dofollow vs. nofollow links

De meeste links die je tegenkomt, zijn ‘dofollow’ links. Dit type links geeft aan Google aan dat de link gecrawld mag worden en draagt dus een stukje autoriteit over. Het kan ook zijn dat een website die naar jouw website verwijst, gebruik maakt van een rel=”nofollow” tag. Hiermee geeft de website aan Google aan dat de link niet gevolgd mag worden. Hiermee kan dus ook geen autoriteit doorgegeven worden. Deze ‘nofollow’ links kunnen nog wel voor awareness en verkeer richting je website zorgen, dus volledig waardeloos zijn ze gelukkig niet.

Anchorteksten

Een anchortekst is het woord of de groep woorden die een link ‘ondersteund’. Als voorbeeld: bij de link ‘SEO’ is het woordje SEO de anchortekst. Een anchortekst geeft aan waar de pagina waarnaar gelinkt wordt over gaat. Tot een aantal jaar geleden kon je anchorteksten plaatsen die één op één aansloten met de zoekwoorden waar mensen op zochten, zodat je hiermee hoger in de posities kwam te staan.

Tegenwoordig zijn anchorteksten nog steeds belangrijk en worden deze nog steeds meegenomen in de ranking van een website. Echter, het gebruiken van specifieke zoekwoorden zorgt ervoor dat je links onnatuurlijk ogen en dat kan je een penalty opleveren. Het is dus goed om eerst een tekst te schrijven en vervolgens te bepalen waar een link natuurlijk komt te staan in plaats van een tekst om een link heen schrijven. Dat leest ook nog eens natuurlijker voor je doelgroep.

De ‘juiste’ manier om links op te bouwen

Content is het belangrijkste onderdeel bij linkbuilding. Losse links of links in een forum door een reactie achter te laten zijn niet de juiste manier om een goed backlinkprofiel op te bouwen. Als de link in content van goede kwaliteit geplaatst wordt, is het niet alleen waardevoller voor je posities, maar ook voor de lezer van de content. Bij de juiste manier van linkbuilding let je op de volgende punten:

  • Relevantie voor de website: De website waar je content op plaatst, moet aansluiten op jouw branche. Links verkrijgen van een website die niet aansluit op jouw niche worden al snel opgemerkt door de redactie van dat platform, de lezers, de zoekmachine crawlers of zelfs alle drie.
  • Autoriteit van de website: Een platform met een hoge Domain Authority is waardevoller dan eentje met een lage autoriteit. De websites met hoge autoriteit maken het voor jou echter niet altijd makkelijk om content te (laten) publiceren. Je moet hard werken om gezien te worden als autoriteit en iemand die bezit over de juiste expertise. Deze platforms kunnen daarnaast ook nog een vergoeding vragen voor het publiceren van je content.
  • Diversiteit: Zodra je een link publiceert, geef je een stukje waarde, en dus autoriteit, weg. Zorg er daarom voor dat je in contact blijft komen met verschillende platforms van hoge kwaliteit. Probeer elke twee weken of elke maand een nieuw artikel inclusief link naar jouw website te laten publiceren. Pas wel op dat dit niet vanaf hetzelfde platform gebeurd. De eerste twee links zijn waardevol, daarna neemt de waarde van elke nieuwe link naar jouw website af én kan het er tevens spammy uitzien.
  • Relevantie van de link: Zorg dat de link in alle gevallen goed aansluit op de content waarin de link geplaatst is. Niemand wil doorgestuurd worden naar een pagina over meubels wanneer ze een artikel over de snelste smartphones lezen.
  • Relevantie van de anchortekst: De anchortekst zorgt ervoor dat zoekmachines zoals Google kunnen begrijpen waar de pagina waarnaar gelinkt wordt, over gaat. Zeer specifieke zoekwoorden of een irrelevante anchortekst kan invloed hebben op de waarde van de link.
  • Diversiteit in je linkprofiel: Je backlinkprofiel is een opsomming van alle links die je website vergaard heeft. Hoe meer verschillende websites naar jouw website linken, hoe beter dit is voor je autoriteit. Teveel leunen op één platform waar jij je links op weet te vergaren is niet aan te raden.
  • Blijven groeien: Als je begint met kwalitatieve linkbuilding zal je zien dat je Domain Authority snel zal stijgen. Om de groei door te blijven zetten, is het aan te raden om alleen nog platformen te benaderen die een hogere Domain Authority hebben, zodat de autoriteit van jouw website ook blijft toenemen.

Linkbuilding meten en analyseren

Het goed uitvoeren van linkbuilding is net zo belangrijk als het meten en analyseren ervan. Om succesvol te zijn en te kunnen groeien, moet je goed nadenken over de pagina’s die je wilt laten ranken en de reputatie die je wil opbouwen of behouden.

Google heeft zelf geen tool om dit bij te houden, maar er zijn genoeg andere goede tools zoals Ahrefs die je helpen bij het analyseren van je backlinkprofiel en het linkprofiel van je concurrenten. Hiermee kan je ook inzichtelijk maken welke links waardevol zijn, welke links niet de gewenste resultaten hebben opgeleverd en kan je kijken naar mogelijkheden om in de toekomst te kunnen blijven groeien.

Waarom kies je voor Webleaders?

We zijn een groep extreem resultaatgerichte marketeers, die gaan voor groei.

Gegarandeerd resultaat!

Met meer dan 10 jaar online marketing ervaring weten we hoe we jouw business wél kunnen laten groeien.

We hielpen meer dan 150 bedrijven groeien in Nederland en daar buiten.

Bekijk resultaten

In het bezit van alle Google certificaten

Kennis en expertise is in de continu veranderende digitale wereld van levensbelang.

Om extreme resultaten te kunnen behalen blijven wij onszelf ontwikkelen. We zijn o.a. in bezit van alle Google certificeringen welke jaarlijks moeten worden vernieuwd.

Meer over ons
Google specialist

Resultaatgerichte & transparante werkwijze

Alles wat we doen wordt volledig met je gedeeld.

We leggen uit welke keuzes we maken in het optimaliseren van je campagnes en laten je (indien gewenst) meedenken in het proces.

Persoonlijke aanpak & heldere rapportages

Een goede samenwerking is belangrijk voor het slagen van de campagnes.

We houden je gevraagd (én ongevraagd) regelmatig op de hoogte van je campagnes en resultaten.

Rapportages online marketing

Onze klanten

Veelgestelde vragen

Linkbuilding is geen rocket science. Wij geven je antwoord op de meest gestelde vragen.

Linkbuilding is het verkrijgen van verwijzingen naar jouw website vanaf andere websites. Doordat andere websites naar jouw website linken, geven deze websites een stukje van hun waarde door aan jouw website. Verwijzende links vanaf autoritaire websites bepalen voor 70% jouw positie in de organische zoekresultaten.
Linkbuilding is relevant voor elke website. Omdat jouw organische posities in Google voor 70% bepaalt worden door verwijzingen vanaf andere websites, is het ook interessant voor jouw website of webshop. Afhankelijk van jouw doelstellingen maken we een linkbuilding plan op maat waarbij we verschillende zoektermen boosten aan de hand van het verkrijgen van verwijzingen.
De kosten voor linkbuilding variëren aan de hand van jouw online marketing doelstellingen. Wil je een toppositie op specifieke zoektermen bereiken of wil je slechts werken aan het bijhouden van je backlinkprofiel? Wij analyseren de aanwezige verwijzingen naar jouw website, het backlinkprofiel van jouw concurrenten en relevante platformen binnen jouw branche om zo kansen te ontdekken. Benieuwd wat linkbuilding voor jouw website kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op.
De resultaten van linkbuilding zijn niet direct zichtbaar. Het verkrijgen van verwijzingen zorgt er in de loop der tijd wel voor dat jouw website hoger scoort in Google én bekender wordt bij de gewenste doelgroep. Doordat Google deze verwijzingen ziet als aanbevelingen, zal Google jouw website hoger in de organische zoekresultaten laten openen. Dit kan weer meer aanvragen, downloads, inschrijvingen en bestellingen opleveren!
Eén of twee verwijzingen per maand zijn niet genoeg om jouw concurrentie bij te houden. Door middel van een groot eigen netwerk aan websites en langdurige samenwerkingen met onze partners kunnen wij blijvend kwalitatieve links voor jouw website aanleggen. Zo heb jij tijd over om te doen wat je het liefste doet: ondernemen!

Welke online kansen zijn
er voor jouw bedrijf?