Duplicate content is content die voorkomt op meer dan één internetadres. Als jouw blog of content op een van je landingspagina’s gekopieerd wordt door een concurrent en zonder aanpassingen wordt gepubliceerd, is er sprake van duplicated content. Maar ook als je identieke pagina’s op jouw eigen website hebt staan, wordt dit gezien als duplicated content. Het staat namelijk niet meer op één plek.

Wat kan het voor nadelen geven?

Duplicate content is nadelig voor jouw website. Google kan namelijk lastig onderscheiden welke versie de originele versie is. De populaire zoekmachine weet niet goed welke versie van de content in de index moet worden opgenomen en welke content hieruit gelaten moet worden en dus niet geïndexeerd moet worden. Dit kan vervelende gevolgen hebben voor jouw organische positie in Google.

Hoe weet je of je duplicate content hebt?

Duplicate content binnen je eigen website is op een aantal manieren te herkennen. Om te beginnen kun je een melding ontvangen van Google Search Console. In deze melding wordt aangegeven dat er duplicate tags en titels zijn gevonden op jouw website. Zo kun je zien waar de duplicate content is ontstaan.

De tweede vorm van het herkennen van duplicated content is door de crawl in Google Search Console goed te analyseren. Heb je een pagina /over-ons en /over-ons/ met exact dezelfde tekst? Dan wordt dit gezien als duplicated content. Je kunt dan een redirect of een canonical tag toevoegen om aan Google te laten weten wat het origineel is.

Benieuwd of jouw content op andere platformen wordt gebruikt? Je kunt een stuk tekst (ter grootte van een alinea) eenvoudig kopiëren en plakken in Google. De zoekresultaten laten dan identieke of vrijwel identieke pagina’s zien. Dit is een tijdrovende klus, maar kan in sommige gevallen wel resultaat opleveren. Als er sprake is van duplicated content, kun je de redactie of eigenaar mailen met de vraag of zij de content willen aanpassen. Weigeren ze dit? Dan kun je jouw eigen content iets aanpassen, zodat jouw content in de ogen van Google wel uniek blijft.

Hoe erg is duplicate content tegenwoordig?

Duplicate content is niet meer zo erg als dat het aanvankelijk was. Omdat Google steeds intelligenter wordt, ziet het ook in dat duplicate content niet altijd verholpen kan worden. Ze leggen dus eigenlijk geen straf op. Wel zou het je kunnen benadelen in de organische zoekresultaten in Google. Let er dus goed op dat je geen duplicate content hebt, om er zeker van te zijn dat dit je niet overkomt!

Ontdek in 30 minuten
welke omzet jouw bedrijf laat liggen.

Logo

Elandstraat 92
2901BK Capelle a/d IJssel

+31 (0)10 – 669 00 24

Copyright © 2011 - 2024 Webleaders B.V. All Rights Reserved - Algemene voorwaarden - Cookieverklaring - Privacyverklaring

Ontdek in 30 minuten
welke omzet jouw bedrijf laat liggen.

Logo

Elandstraat 92
2901BK Capelle a/d IJssel

+31 (0)10 – 669 00 24

Copyright © 2011 - 2024 Webleaders B.V. All Rights Reserved - Algemene voorwaarden - Cookieverklaring - Privacyverklaring