Een anchortekst is de zoekterm die een link “draagt”. Hiermee geef je aan Google en jouw bezoekers aan waar de pagina waar je naar linkt over gaat. Het is de klikbare link van een (hyper)link.

Anchorteksten toepassen voor interne linkbuilding

Populaire anchorteksten op websites zijn “lees meer” of “bekijk ons aanbod”. Deze links verwijzen naar andere pagina’s op dezelfde website. Interne linkbuilding verhoogt het gebruikersgemak van jouw bezoekers. De link biedt de bezoeker de mogelijkheid om in actie te komen, door bijvoorbeeld het aanbod te bekijken of naar de contactpagina te gaan.

Als je verwijst naar een specifieke landingspagina, zoals een pagina voor SEO trainingen, is “bekijk onze SEO traningen” een goede anchortekst. Doordat je de zoekterm toepast in je anchortekst, weten zowel je bezoekers als Google wat ze kunnen verwachten op de pagina waar je naar linkt.

Anchorteksten toepassen voor externe linkbuilding

Naast interne linkbuilding (verwijzingen naar andere pagina’s op dezelfde website) kun je ook externe linkbuilding uitvoeren. Hierbij zorg je ervoor dat andere websites naar jouw website linken. Dit kun je realiseren door bijvoorbeeld een gastartikel te schrijven of een review te laten schrijven over jouw product. Links vanaf andere websites naar jouw website zijn erg waardevol. Meer daarover lees je hier.

Als je zelf mag bepalen welke anchorteksten gebruikt worden, is dat erg fijn. Vooral als je organisch beter vindbaar wil worden op een specifieke zoekterm. Pas wel op met het gebruiken van zoektermen in je anchorteksten. Het is belangrijk om een mix van anchorteksten in je backlinkprofiel te hebben. Je kunt variëren met de volgende typen anchorteksten:

  • “Lees meer” of “Klik hier”

  • URL – zoals “www.webleaders.nl”

  • Merknaam – zoals “Webleaders”

  • Trefwoord – zoals “Online marketing bureau”

  • Partial – zoals “Online marketing bureau gevestigd in Rotterdam”

Enkel trefwoord anchorteksten (ook wel Exact Keyword Match genoemd) zorgen ervoor dat jouw backlinkprofiel spammy overkomt in de ogen van Google. Dat kan je een penalty opleveren, waardoor je lager of zelfs niet in de organische zoekresultaten vertoond wordt. Zorg daarom voor een goede mix. Bij de laatste optie is een zoekterm een onderdeel van de totale anchortekst. Het geeft een omschrijving van de pagina waarnaar gelinkt wordt, zonder dat hierbij enkel een zoekterm wordt gebruikt. Dit is een natuurlijke link en zorgt voor extra diversiteit in je backlinkprofiel.

Ontdek in 30 minuten
welke omzet jouw bedrijf laat liggen.

Logo

Elandstraat 92
2901BK Capelle a/d IJssel

+31 (0)10 – 669 00 24

Copyright © 2011 - 2024 Webleaders B.V. All Rights Reserved - Algemene voorwaarden - Cookieverklaring - Privacyverklaring

Ontdek in 30 minuten
welke omzet jouw bedrijf laat liggen.

Logo

Elandstraat 92
2901BK Capelle a/d IJssel

+31 (0)10 – 669 00 24

Copyright © 2011 - 2024 Webleaders B.V. All Rights Reserved - Algemene voorwaarden - Cookieverklaring - Privacyverklaring