Wat is bounce rate?

En hoe kun je dit achterhalen?

De bounce rate is een percentage van mensen die jouw website verlaten na het bekijken van slechts één pagina, de pagina waar zij op binnengekomen zijn. Het “bouncen” geeft aan Google aan dat er niet voldoende waardevolle informatie op een website staat om verder te kijken dan de pagina waarop een bezoeker is binnen gekomen. Hoe hoger de bounce rate, hoe meer mensen de website direct weer verlaten.

Waarom is de bounce rate zo belangrijk?

Zoals je hierboven al kon lezen, geeft een (te) hoge bounce rate aan dat er te weinig waardevolle content op de website zou staan om verder te klikken. Zo kan het zijn dat de mensen na het lezen van een blog direct weer wegklikken. Het kan ook zijn dat ze niet weten hoe ze bij bepaalde informatie moeten komen en deze informatie zoeken bij jouw concurrent. Er kunnen dus meerdere factoren aangewezen worden voor een (te) hoge bounce rate.

De gemiddelde bounce rate hangt af van het type website dat je hebt. Heb je een webshop? Dan zal de bounce rate lager zijn dan voor een blog, waar mensen vaak maar een of enkele blogs lezen. Het gemiddelde bouncepercentage ligt rond de 40-60%. Hoger dan 60%? Dan spreken we van een hoge bounce rate.

Hoe kun je het bouncepercentage optimaliseren?

Heb je een (te) hoog bouncepercentage? Dan kun je daar uiteraard wat aan doen. Bekijk de pagina’s waar de meeste mensen direct weer uitstappen en waar het bouncepercentage het hoogste is. Is dit op een productpagina? Dan kun je kijken of je soortgelijke producten kunt weergeven of analyseren of de Call To Action (CTA) duidelijk genoeg is.

Heb je een informatief platform? Probeer vaker naar andere blogs op je website te linken. Zowel in de tekst als onderaan met gerelateerde berichten. Een gratis e-book of ander document aanbieden werkt ook goed. Zorg dat het aanbod op je andere pagina’s zo interessant lijkt dat ze wel door moéten klikken.