Wat is content marketing?

En wat kun je ermee?

Content marketing is gericht op het maken en verspreiden van waardevolle en relevante content die aansluit op de behoefte die de doelgroep heeft. Content is de verzamelnaam voor tekst, afbeeldingen, video’s en audio. Al jouw online uitingen dus!

Waarom content marketing?

Middels het creëren en verspreiden van content maak je jouw website beter vindbaar binnen zoekmachines. Doordat Google jouw content relevant acht, wordt jouw website hoger geplaatst binnen de organische zoekmachines. Content marketing en SEO zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar. Zorg dat de content die je hebt geschreven geoptimaliseerd is. Verwerk titels in je teksten, geef afbeeldingen een alt-tekst en voeg metadata toe aan je content.

Naast content op je website is content via andere kanalen, zoals YouTube en emailmarketing ook erg belangrijk. Hiermee blijf je namelijk op interactieve manieren in contact met jouw (potentiële) klanten. Let daarbij wel op het feit dat elk kanaal een andere vorm van content vereist. Een webpagina mag een statische tekst bevatten. Een wekelijkse nieuwsbrief moet echt een feestje zijn om te openen. Vraag je bij elke vorm van content op verschillende kanalen af wat de ontvanger hieraan heeft, waarom de ontvanger dit niet zou moeten missen en op welke manier dit bijdraagt aan de online doelstellingen. Is het jullie doel om meer waardevolle aanvragen te ontvangen? Maak een YouTube video met daarin elke week of elke maand een nieuw testpanel die jouw product wil reviewen. In een nieuwsbrief doet een kop als “..% van onze klanten is tevreden over ons product!”.

Content marketing is een duurzame vorm van content. Het is daarom belangrijk om een goede content strategie te formuleren. Deze strategie moet op lange termijn bijdragen aan jouw online doelstellingen. Content marketing ‘doe’ je niet eventjes, het is een langdurig proces waarbij je op de lange termijn de vruchten kunt plukken.