Wat is conversieratio?

En wat kun je hiermee?

De conversieratio is een maatstaf om te zien welk percentage bezoekers daadwerkelijk is overgegaan tot conversie. De conversieratio, ook wel conversiepercentage genoemd, geeft weer in hoeverre jouw website converteert. Is dit getal lager dan 0,5%? Dan is het tijd om je website eens goed onder de loep te nemen. Een percentage van 1,0 of 2,0% is namelijk zeker niet onmogelijk. Tijd om jouw bezoekers om te zetten in klanten!

Welke factoren hebben invloed op je conversieratio?

Per branche en zelfs per website kunnen verschillende factoren verschillende invloeden hebben op de conversieratio. Zo zal de website van Ticketmaster een hoger conversiepercentage hebben dan een keukenverkoper waar je enkel brochures kunt aanvragen. Dit komt door het aanbod, het verschil in prijs en het verschil in doelgroep.

Daarnaast spelen de CTA’s (Call To Action) een rol. Als de bezoeker niet weet hoe hij of zij over moet gaan tot een actie, zal deze bezoeker geen klant worden. Kijk daarom naar mogelijkheden om jouw website beter te laten converteren en voeg duidelijke knoppen toe. Test dit ook op verschillende browsers en devices. Op sommige browsers ziet jouw website er net iets anders uit en kan een CTA dus op de verkeerde plek getoond worden of zelfs helemaal niet getoond worden.