Wat is een a/b test?

En wanneer zet je a/b testing in?

Bij een a/b test is een testmethode om twee verschillende elementen te testen. A/b testing wordt over het algemeen toegepast in de reclame en voor websites. Bij en a/b test krijgt de ene helft van de groep versie A te zien, de andere groep versie B. De resultaten worden naderhand gemeten om zo te analyseren welke versie meer succes zal opleveren.

Een a/b test zet je in omdat je het conversiepercentage van je website wil verhogen. Je wil meer conversies binnen krijgen, dus zul je je website mogelijk visueel moeten bijwerken om de bezoeker extra te verleiden om over te gaan tot actie.

Wat test je bij een a/b test?

Bij een a/b test kun je allerlei verschillende elementen op een website testen. Denk aan de kleur van de CTA, de koppen, de tekst, afbeeldingen, kleurgebruik.. Al deze factoren kunnen invloed hebben op het succes van een website. Door voor al deze elementen een a/b test aan te maken, kun je vergelijken en later analyseren welke elementen het beste werken. Laat een a/b test altijd door een specialist uitvoeren als je er zelf niet veel verstand van hebt.