Wat is een advertorial?

En wanneer kun je deze het beste inzetten?

Een advertorial is een advertentie in de vorm van een redactioneel artikel. Het is een combinatie van “advertentie” en “editorial”. Hierbij kun je denken aan een blog over een bedrijf, maar ook een stuk tekst in een krant of tijdschrift. Een advertorial wordt altijd in samenwerking tussen de schrijver en de opdrachtgever geschreven, waarbij het bedrijf, de dienst of product van de opdrachtgever centraal staat. Een advertorial kan zowel online als offline worden ingezet.

Wanneer zet je een advertorial in?

Een advertorial wordt vaak ingezet om meer bekendheid voor een bedrijf, een product of dienst te genereren. Dit kan zowel online als offline. Tegenwoordig wordt steeds vaker voor online advertorials gekozen, omdat dan nog beter meetbaar is wat het resultaat van de advertorial is. In deze advertorials wordt dan naar de website van de adverteerder gelinkt. Door goed meetbaar te maken of de advertorial zorgt voor meer conversie, kun je een UTM code aan de link toevoegen. Zo kun je in Google Analytics zien hoeveel mensen er op de link hebben geklikt en hoeveel mensen daarvan over zijn gegaan tot conversie.

Een online advertorial wordt vaak verward met een online advertentie. Het verschil tussen deze twee vormen van copywriting is dat bij een advertorial niet direct duidelijk is dat het om een samenwerking gaat. Denk hierbij aan een review over een specifiek product met daarin een linkje naar de website.