Wat is een alt tag?

En waarom is dit belangrijk voor je organische vindbaarheid?

Een ALT-tag is een attribuut van een afbeelding. Omdat Google nog niet slim genoeg is om afbeeldingen te lezen, kun je een HTML of XHTML code aan een afbeelding meegeven. Dit wordt ook wel de ALT-tag genoemd. Hiermee geef je aan Google aan waar de afbeelding over gaat.

ALT-tag en SEO

Het internet staat vol met afbeeldingen. Google weegt deze afbeeldingen mee in hun algoritmes. Om jouw pagina te optimaliseren, kun je ALT-tags toevoegen aan je afbeeldingen. Het optimaliseren van een ALT-tag kan jouw ranking in Google positief beïnvloeden. De ALT-tag kun je toevoegen zodra je een afbeelding aan je pagina toevoegt in het CMS.

Het is dan wel belangrijk om de ALT-tag goed in te vullen. Vaak wordt deze ALT-tag slecht geoptimaliseerd. De ALT-tag is een omschrijving van je afbeelding. “Logo” of “Afbeelding” is geen duidelijke omschrijving.

 alt=”afbeelding”

Een goede ALT-tag beschrijft exact wat er op de afbeelding te zien is.

 alt=”online SEO training”

Je kunt belangrijke zoekwoorden opnemen in je ALT-tag. Pas echter wel op dat je ALT-tag niet te lang wordt en niet meer dan één zoekterm bevat. Een spammy ALT-tag kan de gebruikerservaring negatief beïnvloeden, wat weer invloed heeft op jouw organische posities.