Wat is een heatmap?

En wat kun je ermee?

Een heatmap is een overzicht waarin te zien is waar de bezoekers van jouw website naar kijken. De heatmap is een uitkomst van eyetracking. In dit overzicht is in verschillende gradaties van kleuren te zien hoe lang en waar de bezoeker naar kijkt. Hoe donkerder de plek, hoe langer hier naar gekeken wordt.

Wat is het voordeel van een heatmap?

Eyetracking wordt toegepast om te weten hoe een bezoeker hun website ervaart en welke punten op de website de meeste aandacht krijgen. In een heatmap wordt duidelijk welke punten het meest opvallen binnen jouw website en of dit overeenkomt met de punten die jij hebt proberen uit te lichten. Denk hierbij aan de call-to-action knop of jouw USP’s.

Binnen eyetracking kun je ook A/B-testing toe te passen. In de heatmap wordt duidelijk of de kleine verschillen tussen versie A en versie B zichtbaar zijn en hoe lang de aandacht van de bezoeker bij beide versies wordt vastgehouden. Zo kun je verschillende elementen testen en zo jouw website optimaliseren voor een betere user experience.

De verschillende soorten heatmaps

Je hebt verschillende soorten heatmaps waarbij je verschillende onderdelen van jouw website kunt testen.

  1. Scrollmap: Hierbij kijk je naar het scrollgedrag van je bezoekers. Hoe snel scrollen zij? En wordt hierdoor belangrijke informatie over het hoofd gezien die je bezoekers niet mogen missen?
  2. Clickmap: Deze heatmap laat zien waar en hoe vaak de bezoekers binnen je website klikken. Hiermee kan de (online) customer journey duidelijk in kaart worden gebracht. Hierbij wordt ook direct duidelijk of jouw call-to-action knoppen duidelijk genoeg zijn.
  3. Movemap: Binnen deze heatmap wordt duidelijk hoe de bezoeker zijn cursor (muis) over de website heen heeft bewogen. Bezoekers gaan niet alleen met hun ogen, maar ook met hun muis op zoek naar datgeen wat ze zoeken. Hierbij zie je dus direct waar de focus van de bezoekers ligt.

De punten die uit de heatmap komen, kunnen nader geanalyseerd worden. Zien de bezoekers de bestelknop niet goed? Of missen zij belangrijke informatie, zoals een filter? Aan de hand van dit onderzoek kun je jouw website optimaliseren voor een nog betere gebruikerservaring.