Wat is een landingspagina?

En hoe kun je deze het beste inzetten?

Een landinsgpagina is een pagina die voor een specifiek onderwerp, product of dienst is ingericht. Zoek je in Google naar ‘goedkope laptop kopen’? In de zoekresultaten komen de landingspagina’s die goedkope laptops bevatten als eerste naar boven. Een landingspagina wordt namelijk opgezet voor specifieke doelen die bezoekers hebben.

Beter vindbaar binnen zoekmachines

Een landingspagina wordt vaak zo goed mogelijk geoptimaliseerd om zo beter gevonden te worden binnen zoekmachines. Door landingspagina’s goed te optimaliseren, kun je meer verkeer vanuit zoekmachines naar jouw website genereren. Zorg er wel voor dat jouw landingspagina een specifiek doel heeft. Wat kunnen bezoekers op deze pagina doen? Een duidelijke call to action zorgt ervoor dat je bezoekers over kunnen gaan tot actie, zoals het aanvragen van een nieuwsbrief of het doen van een aankoop.

Om goed te kunnen scoren, is het handig om je landingspagina goed te optimaliseren. SEO teksten (laten) schrijven is onmisbaar als je goed wil scoren binnen de zoekresultaten. Door je zoekwoorden natuurlijk te implementeren in je teksten, kun je je organische vindbaarheid verhogen.

Wanneer gebruik je landingspagina’s?

Een landingspagina wordt meestel ingezet om specifieke producten of diensten te promoten. Zowel voor organisch verkeer als bij het adverteren zijn landingspagina’s erg belangrijk. Hoe beter jouw landingspagina aansluit op de door jou geschreven Google Ads campagnes, hoe hoger jouw kwaliteitsscore is en hoe hoger je uitkomt in de veiling. Hierdoor betaal je uiteindelijk minder kosten per klik (CPC).

Je wil dat de bezoeker direct door kan gaan tot actie. Als de bezoeker eerst nog drie pagina’s verder moet klikken om bij het gewenste type product of dienst te zijn, is de kans kleiner dat de bezoeker over zal gaan tot conversie. Zorg dat je bezoekers direct uitkomen op de pagina waar zij moeten zijn, zodat ze eenvoudig over kunnen gaan tot een aankoop of aanvraag.