Wat is eyetracking?

En waar kun je dit voor inzetten?

Zoals eye tracking eigenlijk al doet verraden, is het een tool waarmee de ogen van de bezoeker worden gevolgd. Deze methode wordt gebruikt om de effectiviteit en gebruiksvriendelijkheid van een website te testen.

Bij een eye tracking onderzoek krijgen de deelnemers allemaal een opdracht. Met speciale apparatuur kan precies achterhaald worden waar deze mensen naar kijken en wat hen aanspreekt op de website.

Wat kan eyetracking voor jou opleveren?

Eye tracking kan veel opleveren. Het kijkgedrag van de bezoekers zegt namelijk veel over een website. Je kunt erachter komen wat de mensen aanspreekt, wat ze opvalt en hoe mensen op een pagina op zoek gaan naar de informatie die ze nodig hebben. Is de call-to-action duidelijk zichtbaar? Vallen jouw USP’s, Unique Selling Points, duidelijk op? En kijken ze wel naar de extra informatie die je hebt geschreven over een specifiek product? Naar aanleiding van deze informatie kun je je website optimaliseren zodat deze gebruiksvriendelijker is voor jouw bezoekers.

Eye tracking kan ook voor andere doelen gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan het testen van een advertentie of de leesbaarheid op jouw website.