Wat is Mailchimp?

En hoe zet je dit in voor meer online resultaat?

Mailchimp is een software die je helpt bij het maken en onderhouden van je mailing lists, nieuwsbrieven en campagnes. Mailchimp geeft je de volledige controle over jouw email marketing. Met het grote aanbod aan tools kun je gemakkelijk jouw email marketing beheren.

Nieuwsbrieven maken

Met Mailchimp is het heel eenvoudig om een nieuwsbrief te ontwerpen. Met het grote aanbod aan mooie templates, kun je zonder enige kennis van coderen, een mooie nieuwsbrief maken. Door deze templates aan te passen naar jouw smaak, creëer je een nieuwsbrief dat bij je past. Binnen Mailchimp kun je ook zien hoe jouw nieuwsbrieven worden weergegeven in de mailbox van je (potentiële) klanten. Test dit dus voordat je de nieuwsbrief gaat versturen. 

Binnen deze tool kun je ook geografisch targetten. Zo kun je jouw campagne onder controle houden en kun je gericht targetten op basis van leeftijd, geslacht of locatie.

Automatische emails

Via Mailchimp kun je email campagnes volledig automatiseren. Denk aan het automatisch versturen van een email naar iemand die zich net heeft ingeschreven voor je nieuwsbrief. In deze email kun je laten weten dat je de inschrijving is. Heb je een webshop? Veel mensen schrijven zich in als ze in ruil daarvoor korting krijgen. In de automatische mail kunnen bezoekers deze kortingscode terugvinden. Dit verbetert het gevoel tussen jou en de klant. Mailchimp kan ook gepersonaliseerde automatische mail versturen met voorgestelde producten aan de hand van eerder bekeken of gekochte producten. Ook een felicitatie op de verjaardag van de klant of een bedankje voor het vertrouwen in jouw bedrijf. 

Analyseren van je e-mail marketing

Een van de belangrijkste dingen aan een online campagne, is het kijken of het jouw e-mail marketing resultaat heeft opgeleverd. Binnen Mailchimp kun je verschillende data analyseren. Denk hierbij aan het percentage geopende mails, welke links hierbij zij aangeklikt en wat de frequentie hiervan is. 

Daarnaast is het ook mogelijk om A/B testing toe te passen. Door verschillende versies van je campagne te versturen, kun je aan de hand van data kijken welke variant van je campagne het meeste resultaat oplevert.