Wat is programmatic advertising?

En hoe kun je dit inzetten?

Programmatic is een dure term, maar betekent eigenlijk het inkopen van advertenties zonder dat daarbij sprake is van een tussenpersoon. Je maakt dus minder kosten die je weer kunt steken in je advertenties! Hoe programmatic advertising werkt en of het ook voor jou aan te raden is, leggen we je hier uit.

De betekenis van programmatic advertising

Na de komst van display advertising is programmatic marketing ontstaan. Door middel van programmatic buying koop je automatisch en in real-time advertentieruimte in. Hierbij kun je ook gebruik maken intelligentie, zoals een voorselectie aan wie je advertentie vertoond wordt en aan wie niet. Programmatic advertising is voor alle online advertentiekanalen inzetbaar. Door het automatiseren van je Google Ads campagnes kun je de efficiëntie verhogen. 

Wat is het voordeel van programmatic advertising?

Er zijn meerdere onderzoeken uitgevoerd die laten zien dat programmatic advertising zorgt voor minder hoge advertentiekosten, zoals een 32% lagere CPA (Cost Per Acquisition) voor The Boston Consulting Group. En voor KLM leverde programmatic advertising zelfs een daling van hun CPA met maar liefst 50% op. Programmatic advertising is adverteren op basis van data, waarbij je specifiek kunt adverteren op bepaalde doelgroepen. Hierdoor is de relevantie van je advertenties hoger en dat wordt beloond met lagere kosten. Zeker de moeite waard!