Wat is YouTube Ads?

En hoe kun je dit effectief inzetten?

YouTube, onderdeel van Google, is sinds 2005 razend populair. Nu is het ook mogelijk om YouTube als advertentiekanaal in te zetten. Gericht advertenties weergeven aan de hand van interesses binnen je doelgroep. Klinkt goed, toch? Dit is hoe Youtube Ads werkt!

De verschillende soorten YouTube Ads

Om via YouTube te adverteren, heb je een filmpje nodig. Dit filmpje moet tussen de 20 en 40 seconden lang zijn. 

Binnen YouTube heb je drie mogelijke campagnes, namelijk:

  • YouTube InStream Ads

Dit is de meest populaire vorm van adverteren via YouTube. Deze advertenties kunnen na 5 seconden overgeslagen worden. Omdat de ontvanger de advertentie na 5 seconden kan wegklikken, is het belangrijk om de USP’s in de eerste seconden te tonen. Je betaalt hierbij op basis van CPV (Cost Per View) en je betaalt pas wanneer jouw video volledig is afgekeken. 

  • YouTube Discovery Ads

Deze advertenties worden weergegeven in de zoekresultaten, tijdens het afspelen van een video of op de homepage, tussen de voorgestelde video’s. Hierbij betaal je op basis van CPC (Cost Per Click).

  • YouTube Bumper Ads

Deze video’s duren maximaal 6 seconden en hebben het meeste weg van de InStream Ads van YouTube. Deze video’s kunnen niet overgeslagen worden, dus moet de ontvanger de hele video bekijken voordat de echte video, waar de bezoeker voor kwam,  weergegeven wordt. Hierbij is de betaling op basis van CPM (Cost Per 1000 Impressions). 

Wat je moet weten over YouTube Ads

Om te beginnen met YouTube Ads, heb je een Google Analytics, Google Ads en YouTube account nodig. Zorg dat deze gekoppeld zijn, zodat je de resultaten kunt analyseren. Daarnaast zijn de kosten erg belangrijk. Afhankelijk van het type advertentie betaal je klik, 1000 impressies of view. Deze kosten kunnen verschillen op basis van relevantie en andere vooraf ingestelde mogelijkheden.