Wat zijn marketplaces?

En waar kun je deze voor inzetten?

Marketplaces zijn platformen waarop je jouw aanbod aan kunt bieden. Het zijn dus extra online afzetkanalen waarmee je extra omzet kunt genereren. In Nederland hebben we een aantal zeer bekende marketplaces: Bol.com, Marktplaats en – nieuwkomer – Amazon.

Waarom marketplaces inzetten?

Via marketplaces kun je je product op meerdere kanalen aanbieden. Platformen zoals Bol.com en Amazon worden veelvuldig gebruikt onder de Nederlandse bevolking. Deze platformen zijn een verzamelnaam voor veel verschillende aanbieders. Zo hebben beide webshops een eigen aanbod, maar bieden zij ook ruimte voor adverteerders om hun producten via hun platform aan te bieden. Het grote voordeel van je aanbod toevoegen op marketplaces is dat je een veel grotere groep mensen kunt bereiken met jouw aanbod. De kans op meer bestellingen is daarmee direct groter.

Goed om te weten: om jouw aanbod op marketplaces te mogen aanbieden, betaal je een vast bedrag of percentage aan het platform. Zij moeten er immers ook op verdienen. Kijk daarom eerst naar de kosten van deze marketplaces en ga na of het voor jou rendabel is om je aanbod op deze platformen toe te voegen.

Wees onderscheidend, ook op marketplaces

Als je besluit om jouw aanbod op marketplaces toe te voegen, is het goed om te kijken naar je concurrentie. Je bent waarschijnlijk niet de enige die jouw type product verkoopt. Kijk daarom naar de vraagprijs van diverse aanbieders. Vaak verhoog je de vraagprijs op marketplaces iets, zodat je er ongeveer hetzelfde aan overhoudt wanneer je het via je eigen website zou verkopen.

Maar let op: zorgt dat ervoor dat je zo een paar euro duurder bent dan je concurrent met exact hetzelfde product? Dan zullen mensen kiezen voor het goedkopere aanbod. Het product is immers hetzelfde, dus waarom teveel betalen als dit niet nodig is. Maak vooraf een goed overzicht van aanbieders en prijzen en neem elke maand een momentje om de aanbieders, hun producten en vraagprijzen onder de loep te nemen.