Wat is SEA?

En hoe zet je SEA in?

SEA staat voor Search Engine Advertisement, ofwel adverteren binnen zoekmachines zoals Google. Met SEA kun je adverteren op zoekwoorden waar jouw doelgroep naar zoekt. Via het Google Ads platform richt je een campagne in, waarna je advertentie live kan.

SEA campagnes inrichten

Binnen het Google Ads platform van Google kun je advertenties creëren op basis van jouw online doelstellingen. Wil je vooral naamsbekendheid of verkeer genereren of is jouw campagne gericht op het genereren van conversie? Vanuit deze doelstelling maak je je campagne en kun je advertentiegroepen en advertenties aanmaken.

Binnen de campagnes kun je zoekwoorden toevoegen die aansluiten op deze campagne. Een zoekwoordenonderzoek is hiervoor de juiste basis. Een campagne binnen zoekmachines is vrijwel altijd een (responsive) tekstadvertentie. Een tekstadvertentie bestaat uit een URL, kop en beschrijving. Deze advertenties worden getoond als jouw doelgroep zoekt naar een zoekwoord die aansluit op jouw campagne.

Zo betaal je niet te veel voor SEA

Vaak betaal je een bedrag per klik, ook wel de cost per click (CPC) genoemd. Zoekmachine advertenties worden altijd boven en onder de organische posities weergegeven. De kwaliteitsscore van een advertentie is daarbij erg belangrijk. Hoe hoger de kwaliteitsscore van jouw advertentie, des te hoger kom je in de veiling van Google en betaal je dus minder voor een klik op jouw advertentie. Deze score is erg afhankelijk van de zoekwoorden en tekst in jouw advertentie en hoe goed deze aansluit op de landingspagina die je opneemt in je campagne. Als deze landingspagina goed aansluit op de advertentie, stijgt de kwaliteitsscore. Sluit deze niet goed aan op de advertentie en dus ook niet op de behoefte van de bezoeker, daalt deze score. Hoe hoger deze score, hoe minder je betaalt per klik.

SEA zelf doen of iemand inhuren

Het is van groot belang dat je je advertenties goed inricht. Als je een te brede doelgroep hebt, een te hoog dagbudget hebt ingesteld of geen duidelijk doel hebt aangegeven, wordt jouw campagne mogelijk te vaak getoond en kun je snel veel geld verliezen zonder dat hier resultaat uit komt. Ga daarom pas aan de slag met SEA als je er zelf voldoende kennis over hebt. Je kunt je SEA ook uitbesteden, waarbij professionals jouw campagne voor jou inrichten en optimaliseren.