Wat is SEO?

En hoe kun je dit toepassen?

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie bestaat uit meerdere onderdelen. Zo heb je content optimalisatie en technische optimalisatie. Bij beide manieren optimaliseer je een website zodat deze beter vindbaar is op de door jou gewenste zoektermen.

Zoekmachine optimalisatie: content

Hierbij optimaliseer je de content op je pagina’s a.d.h.v. zoekwoorden die je doelgroep gebruikt. Door teksten, afbeeldingen en metadata van je website goed te optimaliseren, wordt een website beter gevonden binnen zoekmachines. Zorg ervoor dat de belangrijkste zoekwoorden voor de pagina terugkomen in de tekst.

Schrijf eerst de tekst, zoals je die aan je klanten zou vertellen. Later kun je je tekst optimaliseren door extra zoekwoorden aan de tekst toe te voegen, als dit nodig is. De zoekwoorden mogen een aantal keer in de tekst terugkomen, maar overdrijf niet teveel. Dat kan spammy overkomen, waardoor Google jouw pagina als minder relevant ziet. Gevolg? Een lagere positie in de zoekresultaten.

Zoekmachine optimalisatie: techniek

Naast de content is de techniek achter een website ook erg belangrijk. Denk hierbij aan 404-pagina’s, goede redirects, canonicals, pagespeed etc. Door jouw website ook op technische punten te optimaliseren, kun je de “gezondheid” van je website verbeteren. Hierdoor stijgt de website in waarde, autoriteit en daarmee ook in de organische zoekresultaten.

Handige tools om aan de slag te gaan met technische SEO zijn Dr. Link Checker en SeRanking.