We zijn gestart met het maken van een concrete SEO strategie. Onze Strategie sprint laat zien wat we precies doen om een resultaatgerichte strategie te ontwikkelen. De onderdelen voor Anywhere365 bestonden uit.
Het doen van een content gap analyse om erachter te komen op welke zoektermen de concurrentie zichtbaar is, maar Anywhere365 nog niet. Zo zagen we dat een belangrijke leverancier van Content center oplossingen veel verkeer haalt uit een “glossary” (kennisbank) waarmee verkeer op informatieve zoektermen (maar wel gebruikt door mensen in de oriëntatiefase). En dat er internationaal wordt gezocht naar non-branded zoektermen waarmee de oplossingen van Anywhere365 worden bedoeld.
Het doen van een volledige content audit. We analyseerden alle pagina’s binnen de website om te ontdekken welke optimalisatie kansen er zijn en welke content gecreëerd moest worden. Zo ontdekten we dat er geen pagina’s waren die geoptimaliseerd waren op de belangrijkste zoektermen, zoals “cloud contact center” en “ Microsoft Teams contact center”. Ook op andere termen waren zij niet vindbaar, omdat hier geen pagina voor is opgezet.
Technische audit; het doen van een technische analyse om te achterhalen of er problemen zijn die indexatie van pagina’s kunnen belemmeren. Bij Anywhere365 viel op dat de website snelheid te wensen over liet. Afbeeldingen konden gecomprimeerd worden en er waren veel ongebruikte scripts en css bestanden die de website onnodig zwaar maakte. Om internationaal goed zichtbaar te worden hebben we een CDN in combinatie met een caching voorgesteld, zodat de website ook in andere landen goed laad en klaar is voor veel verkeer.
Het opzetten van een glossary (kennisbank) om hiermee verkeer in de oriëntatiefase af te vangen. Denk aan termen zoals “What is a Virtual Contact Center?” of “What is Predictive Dialing?” Dit verkeer kunnen we tevens retargeting via display ads en advertenties op Linkedin
Het schrijven van content briefings, zodat schrijvers bij Anywhere365 zelf pagina’s konden optimaliseren op belangrijke zoektermen zoals “cloud contact center”
Het zorgen voor een betere hiërarchie, navigatie en interne verwijzingen naar de belangrijkste pagina’s
Het in kaart brengen van blog topics waarover Anywhere365 kon schrijven.
Doordat Anywhere365 met haar oplossingen vele awards had gewonnen en ook als solutions partner door Microsoft wordt genoemd, waren er al vele sterke verwijzingen waardoor de autoriteit al redelijk hoog was. Er waren echter nog geen verwijzingen naar de pagina’s die geoptimaliseerd waren op non-branded zoektermen. We hebben middels een link-intersect websites in kaart gebracht die naar vergelijkbare websites in de branche linkten, maar nog niet naar Anywhere365. We hebben proactief contact gezocht met deze platformen en een verwijzing (backlink) kunnen realiseren. Dit heeft geleid tot een stijging van posities op non-branded zoektermen.
Het platform Anywhere365 werd voorheen aangeboden op de website van Worksteampeople.com. Dit platform was inmiddels bekender dan workstreampeople waardoor de wens ontstond de website te migreren. Wij hebben begeleiding bij de migratie aangeboden door het zorgen van een 301 redirect plan en het begeleiden in het migreren van de content posities van zoekwoorden zoveel mogelijk te behouden.
Toen wij benaderd werden door Anywhere365 was er sprake van lopende Google Ads campagnes. Echter was de targeting enorm breed, waardoor ze zichtbaar waren op veel niet-relevante zoektermen. Hierdoor ging een groot deel van hun budget verloren. We hebben daarom het account opnieuw inricht op zoektermen met een hoge commerciële intentie in de landen waarin Anywhere365 wilde groeien.
Ook was er nog geen conversiemeting waardoor het überhaupt lastig was om te zien wat het rendement was op online inspanningen. We hebben alle formulieren doorgemeten en stuurde voornamelijk om demo-aanvragen. Ook implementeren we het Hubspot CRM om per lead inzichtelijk te krijgen waar deze vandaan kwam.