Magento SEO: in 3 stappen beter gevonden

In 3 stappen beter gevonden

Magento SEO: in 3 stappen beter gevonden

Magento en SEO gaan hand in hand. Hier lees je:
  • Waarom Magento SEO noodzakelijk is voor uw webshop;
  • Hoe het Magento SEO traject voor je Magento webshop eruit moet zien;
  • Waar je speciaal op moet letten bij SEO voor Magento webshops;

1: Waarom is SEO noodzakelijk voor uw webshop?

1.1: Conversie betekent niets zonder bezoekers
Een goede Magento webshop laten maken die conversieverhogend werkt, is de belangrijkste eerste stap op de weg naar succes. Maar een geweldig converterende webshop die weinig bezoekers per maand krijgt, is alsnog een slecht verkopende webshop. De tweede stap is dus het verhogen van het aantal bezoekers van uw Magento webshop. SEO voor Magento is daar een belangrijke tool voor.

1.2. Goede Magento SEO verhoogt het aantal kopende bezoekers
SEO kan ervoor zorgen dat uw Magento webshop hoog in de zoekresultaten van Google (en andere zoekmachines) staat op de belangrijkste zoekwoorden. Zo wordt uw Magento webshop meer gevonden door mensen die uw producten of diensten zoeken.

1.3: Magento SEO is veel meer dan hoger in Google staan
SEO voor Magento verhoogt niet alleen het aantal bezoekers. Gedurende een SEO-traject krijgt u:

  • Een duidelijke, overzichtelijke webshopstructuur;
  • Een gebruiksvriendelijkere webshop (bijvoorbeeld door kortere permalinks;
  • Meer aanzien en autoriteit op het desbetreffende vakgebied waarin u actief bent;
  • Meer koopgrage bezoekers;

Hoe zorgt SEO hier voor? Om hier antwoord op te geven moeten we kijken naar het traject van SEO.

2. Het Magento SEO traject

Om uw webshop zo hoog mogelijk te laten ranken in Google, dient uw Magento SEO-traject te bestaan uit de volgende drie onderdelen:

2.1. Zoekwoordenonderzoek
Tijdens een zoekwoordenonderzoek vinden wij de zoektermen waar uw mogelijke klanten daadwerkelijk naar zoeken EN vaak op klikken! Naar aanleiding van deze woorden kunnen wij de structuur van uw webshop indelen of aanpassen. Zo krijgt u niet alleen meer bezoekers, maar ook een heldere site-structuur.

2.2. On Site Optimalisatie
Na onze on-site optimalisatie is Google genoodzaakt om uw website een hoog oordeel geven. We optimaliseren uw pagina’s, teksten, afbeeldingen, url’s en nog veel meer. Hierdoor wordt uw webshop niet alleen beter gevonden, maar wordt hij tevens gebruiksvriendelijker voor uw bezoekers! Dit resulteert meestal in een hogere conversie!

2.3. Link building
Wij laten populaire websites naar uw website verwijzen. Zo neemt uw website toe in populariteit en stijgt het in de zoekresultaten. Uw bedrijfs- of merknaam wordt tevens meer gezien als autoriteit, omdat u vaker genoemd wordt in hoog gewaardeerde sites.

Dit traject doorlopen we voor iedere website. Voor Magento webshops dienen we te letten op een aantal specifieke aandachtspuntjes.

3. SEO voor Magento webshops

Voor SEO bij Magento webshops letten we onder andere op de volgende aspecten

  • XML Sitemap
    Misschien is het allerbelangrijkste wel dat Google de pagina’s gemakkelijk kan indexeren. Hier zorgt u voor door een XML sitemap in de tools voor webmasters up te loaden. Begin dus hiermee in uw Magento SEO traject.
  • Snelheid van de webshop
    Magento webshops zijn net grote vrachtwagens: ze kunnen erg langzaam zijn. En dit is niet alleen slecht voor het aantal bezoekers en de bezoektijd op uw webshop. Ook Google vindt het op zijn zachtst gezegd niet prettig als uw webshop een trage laadtijd heeft. Om dit aan te pakken stellen wij meestal een specialistische hosting voor. MagentoHulp heeft goede ervaring met de hosting van Byte voor het Magento SEO traject.
  • Voorkomen van dubbele content
    Dubbele content is een andere ‘no go’ van Google. Als webshop krijg je geen straf, maar je wordt gewoon uit de zoekresultaten gehaald op het desbetreffende zoekwoord. Dit kun je onder andere voorkomen door een canonical tag aan dubbele content toe te voegen. Zo geef je aan Google aan welke de originele pagina is die ze moeten beoordelen. Bij SEO voor Magento webshops is dit vooral belangrijk omdat Magento ruimte heeft voor enorm veel producten en bedrijven voor elk synoniem van een product een pagina heeft met dezelfde content.
  • Aantrekkelijke metadescriptions per product;
    Alle webshops hebben als doel om te verkopen. Bij de zoekresultaten van Google heb je daar 1 kans voor: bij de metaomschrijvingen. Zorg er dus voor dat je een overtuigende tekst daar hebt. Neem dit dus mee in je Magento SEO traject.
  • Voorkom ‘404: page not found’ en leg 301 redirect;
    Magento is voor grote webshops. Bij grote webshops gebruiken bezoekers vaak url’s die niet gevonden worden. Dan is het belangrijk dat je een 301 redirect legt vanuit die pagina’s naar pagina’s die wel werken. Neem dit mee in uw Magento SEO traject.
  • Url’s (permalinks) inkorten
    Hoe korter de url, hoe aantrekkelijker het is voor de bezoeker. Hou hier rekening mee als u de Magento webshop geschikt gaat maken voor SEO.
  • Veel informatieve pagina’s
    Als u echt hoog wilt scoren op productpagina’s met populaire zoekwoorden, dan is het aan te raden om veel goede informatie daar te plaatsen. Pagina’s van 2000-2500 vol met weetjes en goede tips zijn goed voor Google.
  • Veel afbeeldingen en video’s
    Google houdt van afwisseling in de content. Veel klikbare afbeeldingen en video’s zijn een goede indicatie voor Google dat het daar wel goed mee zit. Denk er dus aan om bijvoorbeeld productdemonstraties en infographics mee te nemen in uw Magento SEO traject.

Als u meer specifieke, technische informatie wilt hebben over Magento en SEO kunt u kijken naar het artikel van Yoast.

Brent Maclaine Pont
brent@maclainepont.nl

Is sinds 2011 actief als online marketeer onder de naam Webleaders. Hij heeft ruim 75 bedrijven geholpen aan meer klanten via hun website of webshop.

Geen reactie's

Geef een reactie