Waarom lange teksten niet altijd zorgen voor goede posities in de zoekresultaten
Waarom lange teksten niet altijd zorgen voor goede posities in de zoekresultaten
Categorie:
SEO
Een tekst van 1000 tot 2000 woorden was tot voor kort het mantra voor SEO teksten. Hoe langer de teksten waren, hoe beter. En dan het liefst ook nog wat keyword stuffing. Niet teveel natuurlijk, die periode zijn we al voorbij. Maar het aantal woorden was tot voor kort wel een vast gegeven. Minimaal 1000 woorden om te scoren. Google houdt immers van content, toch?! Maar waarom krijg je dan niet die gewenste topposities, ook als je de teksten op je (landings)pagina’s al hebt uitgebreid?
Lange teksten zijn niet altijd beter
Geen enkel online product, website of dienst is hetzelfde. Dus waarom zou het aantal woorden voor elke pagina hetzelfde moeten zijn? De regel was voor lange tijd ‘1000+ woorden’ voor een landingspagina. Hoe meer content, hoe relevanter je voor Google zou zijn. En dat klopt natuurlijk ook wel. Een pagina met 500 woorden is over het algemeen relevanter dan een pagina van 50 woorden. Maar dat geldt niet voor elk product of dienst.
Hoeveel woorden zijn dan wel genoeg? Dat hangt af van het zoekwoord waarmee jij gevonden wil worden. Een tekst over het leren beleggen is niet te vergelijken met een tekst over de leukste t-shirts van dit moment. Er is een aantal manieren om te bepalen wat het ideale aantal woorden is voor de tekst die jij wil schrijven, zodat je wel resultaat kan gaan boeken.
Nieuwe landingspagina’s schrijven met SurferSEO
SurferSEO is een bekende tool voor het schrijven en herschrijven van teksten voor je website. Binnen deze tool geef je namelijk het belangrijkste zoekwoord aan, waarna deze tool de huidige topresultaten scant. SurferSEO kijkt op basis van content waarom websites topscores behalen op aangegeven zoekwoorden. We laten het je zien.
Stel, jij wil een pagina schrijven over ‘online SEO training’. In de Content Editor van SurferSEO geef je dit zoekwoord aan. Dit is uiteraard een Nederlandse zoekterm. Heb je naast een Nederlandse ook een Duitse webshop? Dan kan je de taal eenvoudig aanpassen.
SurferSEO scant de zoekresultaten op het zoekwoord ‘online SEO training’ en geeft weer welke URL’s in de top 10 staan. De websites in de top 10 staan daar niet voor niets, natuurlijk. Binnen deze top 10 zoekresultaten selecteer je minimaal 5 URL’s die je mee wil nemen in je vergelijking.
Het kan voorkomen dat niet alle websites relevant zijn. Bij een zoekwoord als ‘leren beleggen’ is een platform met tips heel relevant. Een forum waarbij ervaren beleggers hun ervaringen delen is minder relevant. Die kan je dus aan- en uitvinken.
En nu het belangrijkste: het advies over het aantal woorden. In dit geval wordt aangeraden om een tekst van maximaal 1.879 woorden te schrijven. Let wel goed op: bij de geselecteerde URL’s van je concurrenten worden ook de woorden uit de producttitels en footer meegerekend. Een tekst van 1.500 woorden is dan prima.
Daarnaast kan je zelf nog de primaire en secundaire zoekwoorden aangeven. In dit geval is ‘online SEO training’ je belangrijkste zoekwoord. ‘SEO training’ en ‘SEO cursus’ zijn mooie secundaire zoekwoorden die je terug kan laten komen in je teksten, maar geen al te prominente positie hoeven te hebben. Er wordt al een aantal zoekwoorden voor je aangegeven. Heb je een zoekwoordenonderzoek gemaakt en is daaruit duidelijk geworden dat het zoekwoord ‘zoekmachine optimalisatie training’ ook relevant is? Dan kan je deze ook nog toevoegen. Zodra alles goed is ingevuld, kun je beginnen met schrijven!
Binnen deze tool zie je direct hoeveel woorden je tekst bevat, hoeveel alinea’s worden aangeraden en hoe vaak je bepaalde zoekwoorden je al in je tekst hebt opgenomen. Zo wordt de kans op keyword stuffing een stuk kleiner, maar kan je nog wel goed scoren op het door jou opgegeven zoekwoord.
Huidige pagina’s optimaliseren met SurferSEO
Wil jij je huidige posities binnen de zoekmachine een boost geven? Ook dan biedt SurferSEO de uitkomst. Binnen de SERP Analyzer van SurferSEO kan je je eigen pagina vergelijken met je concurrenten. Hierbij krijg je advies vanuit SurferSEO op de volgende gebieden:
Het aantal woorden op je pagina;
Zoekwoorddichtheid van primaire en secundaire zoekwoorden.
Zo wordt snel duidelijk of de tekst op je pagina te kort of te lang is en of je mogelijk zoekwoorden moet toevoegen of juist moet weghalen om een betere, organische tekst te kunnen plaatsen.
Wil je liever niet investeren in een nieuwe tool als SurferSEO? Dan is er nog een gratis manier om het aantal woorden voor je nieuwe webtekst te bepalen.
De plugin Keywords Everywhere
Met de gratis plugin Keywords Everywhere kan je pagina’s analyseren. Zoek jouw zoekwoord(en) op binnen Google en open de pagina’s van de eerste vijf resultaten. Vervolgens open je de plugin Keywords Everywhere en kies je voor ‘Analyze Page’. Je wordt doorverwezen naar een aparte pagina, waarin je te zien krijgt wat het aantal woorden op de pagina is en welke zoekwoorden veel worden toegepast.
Doe dit voor de top vijf zoekresultaten, analyseer het aantal woorden en schrijf een tekst aan de hand van het gemiddeld aantal woorden en de gebruikte zoekwoorden van jouw concurrenten. Zorg ervoor dat je tekst ook echt relevant is voor je bezoekers en niet alleen voor Google. Uiteindelijk zijn het je bezoekers die jouw product of dienst aan moeten schaffen.
Hulp nodig bij het schrijven van goede SEO teksten? Neem eens contact met ons op om te kijken wat wij voor je kunnen betekenen.
Een tekst van 1000 tot 2000 woorden was tot voor kort het mantra voor SEO teksten. Hoe langer de teksten waren, hoe beter. En dan het liefst ook nog wat keyword stuffing. Niet teveel natuurlijk, die periode zijn we al voorbij. Maar het aantal woorden was tot voor kort wel een vast gegeven. Minimaal 1000 woorden om te scoren. Google houdt immers van content, toch?! Maar waarom krijg je dan niet die gewenste topposities, ook als je de teksten op je (landings)pagina’s al hebt uitgebreid?
Lange teksten zijn niet altijd beter
Geen enkel online product, website of dienst is hetzelfde. Dus waarom zou het aantal woorden voor elke pagina hetzelfde moeten zijn? De regel was voor lange tijd ‘1000+ woorden’ voor een landingspagina. Hoe meer content, hoe relevanter je voor Google zou zijn. En dat klopt natuurlijk ook wel. Een pagina met 500 woorden is over het algemeen relevanter dan een pagina van 50 woorden. Maar dat geldt niet voor elk product of dienst.
Hoeveel woorden zijn dan wel genoeg? Dat hangt af van het zoekwoord waarmee jij gevonden wil worden. Een tekst over het leren beleggen is niet te vergelijken met een tekst over de leukste t-shirts van dit moment. Er is een aantal manieren om te bepalen wat het ideale aantal woorden is voor de tekst die jij wil schrijven, zodat je wel resultaat kan gaan boeken.
Nieuwe landingspagina’s schrijven met SurferSEO
SurferSEO is een bekende tool voor het schrijven en herschrijven van teksten voor je website. Binnen deze tool geef je namelijk het belangrijkste zoekwoord aan, waarna deze tool de huidige topresultaten scant. SurferSEO kijkt op basis van content waarom websites topscores behalen op aangegeven zoekwoorden. We laten het je zien.
Stel, jij wil een pagina schrijven over ‘online SEO training’. In de Content Editor van SurferSEO geef je dit zoekwoord aan. Dit is uiteraard een Nederlandse zoekterm. Heb je naast een Nederlandse ook een Duitse webshop? Dan kan je de taal eenvoudig aanpassen.
SurferSEO scant de zoekresultaten op het zoekwoord ‘online SEO training’ en geeft weer welke URL’s in de top 10 staan. De websites in de top 10 staan daar niet voor niets, natuurlijk. Binnen deze top 10 zoekresultaten selecteer je minimaal 5 URL’s die je mee wil nemen in je vergelijking.
Het kan voorkomen dat niet alle websites relevant zijn. Bij een zoekwoord als ‘leren beleggen’ is een platform met tips heel relevant. Een forum waarbij ervaren beleggers hun ervaringen delen is minder relevant. Die kan je dus aan- en uitvinken.
En nu het belangrijkste: het advies over het aantal woorden. In dit geval wordt aangeraden om een tekst van maximaal 1.879 woorden te schrijven. Let wel goed op: bij de geselecteerde URL’s van je concurrenten worden ook de woorden uit de producttitels en footer meegerekend. Een tekst van 1.500 woorden is dan prima.
Daarnaast kan je zelf nog de primaire en secundaire zoekwoorden aangeven. In dit geval is ‘online SEO training’ je belangrijkste zoekwoord. ‘SEO training’ en ‘SEO cursus’ zijn mooie secundaire zoekwoorden die je terug kan laten komen in je teksten, maar geen al te prominente positie hoeven te hebben. Er wordt al een aantal zoekwoorden voor je aangegeven. Heb je een zoekwoordenonderzoek gemaakt en is daaruit duidelijk geworden dat het zoekwoord ‘zoekmachine optimalisatie training’ ook relevant is? Dan kan je deze ook nog toevoegen. Zodra alles goed is ingevuld, kun je beginnen met schrijven!
Binnen deze tool zie je direct hoeveel woorden je tekst bevat, hoeveel alinea’s worden aangeraden en hoe vaak je bepaalde zoekwoorden je al in je tekst hebt opgenomen. Zo wordt de kans op keyword stuffing een stuk kleiner, maar kan je nog wel goed scoren op het door jou opgegeven zoekwoord.
Huidige pagina’s optimaliseren met SurferSEO
Wil jij je huidige posities binnen de zoekmachine een boost geven? Ook dan biedt SurferSEO de uitkomst. Binnen de SERP Analyzer van SurferSEO kan je je eigen pagina vergelijken met je concurrenten. Hierbij krijg je advies vanuit SurferSEO op de volgende gebieden:
Het aantal woorden op je pagina;
Zoekwoorddichtheid van primaire en secundaire zoekwoorden.
Zo wordt snel duidelijk of de tekst op je pagina te kort of te lang is en of je mogelijk zoekwoorden moet toevoegen of juist moet weghalen om een betere, organische tekst te kunnen plaatsen.
Wil je liever niet investeren in een nieuwe tool als SurferSEO? Dan is er nog een gratis manier om het aantal woorden voor je nieuwe webtekst te bepalen.
De plugin Keywords Everywhere
Met de gratis plugin Keywords Everywhere kan je pagina’s analyseren. Zoek jouw zoekwoord(en) op binnen Google en open de pagina’s van de eerste vijf resultaten. Vervolgens open je de plugin Keywords Everywhere en kies je voor ‘Analyze Page’. Je wordt doorverwezen naar een aparte pagina, waarin je te zien krijgt wat het aantal woorden op de pagina is en welke zoekwoorden veel worden toegepast.
Doe dit voor de top vijf zoekresultaten, analyseer het aantal woorden en schrijf een tekst aan de hand van het gemiddeld aantal woorden en de gebruikte zoekwoorden van jouw concurrenten. Zorg ervoor dat je tekst ook echt relevant is voor je bezoekers en niet alleen voor Google. Uiteindelijk zijn het je bezoekers die jouw product of dienst aan moeten schaffen.
Hulp nodig bij het schrijven van goede SEO teksten? Neem eens contact met ons op om te kijken wat wij voor je kunnen betekenen.
SEO
20 April, 2023
Alles over de 8 grootste SEO events van 2024
SEO
20 April, 2023
Alles over de 8 grootste SEO events van 2024
SEO
20 April, 2023
Alles over de 8 grootste SEO events van 2024
SEO
20 April, 2023
Alles over de 8 grootste SEO events van 2024
SEO
20 April, 2023
Black Friday SEO deals (2024): tot wel 70% korting!
SEO
20 April, 2023
Black Friday SEO deals (2024): tot wel 70% korting!
SEO
20 April, 2023
Black Friday SEO deals (2024): tot wel 70% korting!
SEO
20 April, 2023
Black Friday SEO deals (2024): tot wel 70% korting!
SEO
20 April, 2023
In 8 stappen lokaal vindbaar met Google Mijn Bedrijf
SEO
20 April, 2023
In 8 stappen lokaal vindbaar met Google Mijn Bedrijf
SEO
20 April, 2023
In 8 stappen lokaal vindbaar met Google Mijn Bedrijf
SEO
20 April, 2023
In 8 stappen lokaal vindbaar met Google Mijn Bedrijf
Hoeveel verkeer en conversie laat jij nu liggen?
Vraag jouw groeiscan aan! 🚀
Inzicht in het extra haalbare verkeer voor jouw website
Hoe we jou kunnen groeien naar een topspeler in jouw niche.
Binnen 24 uur (op werkdagen) een telefonische inventarisatie.
Hoeveel verkeer en conversie laat jij nu liggen?
Vraag jouw groeiscan aan! 🚀
Inzicht in het extra haalbare verkeer voor jouw website
Hoe we jou kunnen groeien naar een topspeler in jouw niche.
Binnen 24 uur (op werkdagen) een telefonische inventarisatie.
Hoeveel verkeer en conversie laat jij nu liggen?
Vraag jouw groeiscan aan! 🚀
Inzicht in het extra haalbare verkeer voor jouw website
Hoe we jou kunnen groeien naar een topspeler in jouw niche.
Binnen 24 uur (op werkdagen) een telefonische inventarisatie.
Hoeveel verkeer en conversie laat jij nu liggen?
Vraag jouw groeiscan aan! 🚀
Inzicht in het extra haalbare verkeer voor jouw website
Hoe we jou kunnen groeien naar een topspeler in jouw niche.
Binnen 24 uur (op werkdagen) een telefonische inventarisatie.
Copyright © 2011 - 2024 Webleaders B.V. All Rights Reserved - Algemene voorwaarden - Cookieverklaring - Privacyverklaring
Copyright © 2011 - 2024 Webleaders B.V. All Rights Reserved - Algemene voorwaarden - Cookieverklaring - Privacyverklaring
Copyright © 2011 - 2024 Webleaders B.V. All Rights Reserved - Algemene voorwaarden - Cookieverklaring - Privacyverklaring
Copyright © 2011 - 2024 Webleaders B.V. All Rights Reserved - Algemene voorwaarden - Cookieverklaring - Privacyverklaring