SEO teksten schrijven: in 4 stappen gevonden worden

Auteur:

Categorie:

SEO

In dit artikel leer je om in 4 simpele stappen een aantrekkelijke tekst te schrijven die je helpt om zo goed mogelijk te scoren in de zoekmachines.

Stap 1: selecteer het zoekwoord

Selecteer het zoekwoord waarop je gevonden wil worden. Het is belangrijk dat je pagina’s optimaliseert op 1 of maximaal 2 zoekwoorden. Heb je meerdere zoekwoorden over het onderwerp? Denk er dan over na om deze te splitsen in aparte pagina’s.

1.1. Zoekwoordenonderzoek

Om een goed zoekwoord te selecteren is een zoekwoordenonderzoek nodig. Tijdens een zoekwoordonderzoek, probeer je onder andere deze vragen te beantwoorden:

  • Op welke woorden zoekt mijn doelgroep het meeste?

  • Welke zoekwoorden zijn al druk bezet door de concurrentie?

  • Op welke zoekwoorden klikken mensen het meeste en gaan vervolgens over tot actie?

1.2. Google Zoekwoordplanner

De Zoekwoordplanner van Google is en blijft de voornaamste tool om achter de antwoorden op deze vragen te komen. Om gebruik te maken van de Zoekwoordplanner heb je ten eerste een (gratis) Google account nodig.

Binnen Google Ads heb je de tool “Zoekwoordplanner”. Hierin kun je analyseren hoe vaak er gezocht wordt naar een zoekterm of de benaming voor jouw product of dienst. De tool vind je onder Tools & Instellingen.

Zoekwoordplanner Google Ads gebruiken

Vervolgens kun je bij nieuwe zoekwoorden ontdekken jouw gewenste zoekwoord(en) toevoegen. Vervolgens geeft Google jou een lijst met dit zoekwoord en gerelateerde zoekwoorden en daarbij het maandelijkse zoekvolume, de gemiddelde CPC en concurrentie.

Resultaten Zoekwoordplanner Google Ads

1.4. Commerciële intentie van zoekwoorden

Je kunt stellen: Hoe meer je moet betalen voor een bepaald zoekwoord binnen Google Ads, hoe meer mensen uiteindelijk overgaan tot actie als ze op dit zoekwoord klikken. Dus hoe hoger het ‘voorgesteld bod’, hoe hoger de commerciële intentie van het zoekwoord is.

Zo zie je dat “online SEO training” duurder is dan “SEO training”. Dit komt omdat de eerste zoekterm specifieker is. Dit betekent dat de zoekers specifiek weten wat ze willen en met een commerciële intentie gaan zoeken.

1.5. De beste zoekwoorden vinden

Als je echt de beste zoekwoorden wil vinden, kun je het beste steeds 1-3 zoektermen invoeren per onderwerp. Schrijf steeds de beste op en zet ze vervolgens weer in de zoekwoordplanner.

Je kunt ze ook invoeren in de Google zoekmachine en kijken naar de woorden in de zoekresultaten en in het lijstje van de ‘gerelateerde zoekresultaten’ onderaan de pagina. Ook kun je op zoek gaan naar populaire woorden in forums, in het nieuws enzovoorts.

1.6. Zoekwoorden opsplitsen in 3 categorieën

Als je zoekwoorden voor meerdere pagina’s zoekt of een hele website wil indelen, heb je na loop van tijd een enorme lijst aan zoekwoorden. Wat nu?

Je kunt je zoekwoorden het beste splitsen in:

  1. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume maar minder commerciële intentie. Meestal zijn dit zoekwoorden bestaande uit 1 woord zoals ‘bakker’.

  2. Zoekwoorden met redelijke zoekvolume en commerciële intentie. ‘voordelige banketbakker in Rotterdam’

  3. Zoekwoorden met weinig zoekvolume en hoge commerciële intentie. ‘croissants bestellen online’.

Waarom splitsen in deze categorieën? Omdat je bij het selecteren van de zoekwoorden rekening moet houden met de paginastructuur van de website. Ieder ‘level’ in je website heeft een andere functie en heeft daarom andere zoekwoorden nodig.

Je homepagina moet het meeste zoekvolume krijgen. Hiervoor zijn de meest algemene termen geschikt met een lagere commerciële intentie. Vervolgens ga je naar steeds meer specifieke zoekwoorden met minder zoekvolume maar met een commerciëlere zoekintentie.


Door gebruik te maken van de zoekwoordpiramide bij het structureren van je website, krijg je een website waar mensen in verschillende fasen van de customer journey binnenkomen.

  • Inspiratiefase: een grote groep bezoekers met een lage commerciële intentie komt binnen op de homepagina en de hoofdpagina’s en kan geïnspireerd raken en verder begeleid worden.

  • Oriëntatiefase: de mensen met een hogere commerciële intentie kunnen je categorieën vinden en zoeken naar de beste aanbiedingen.

  • Aankoopfase: degenen met de hoogste commerciële intentie komen binnen op je productpagina’s of actiepagina’s waar ze met één of twee klikken direct actie kunnen ondernemen.

1.7. Hoe om te gaan met synoniemen

Maak voor synoniemen andere pagina’s aan als je een groot bedrijf bent met een website met veel pagina’s. Een interessante vorm van synoniemen zijn de verkeerd gespelde zoekwoorden. Om deze zoekwoorden te gebruiken in je tekst is echt een no go. Toch zijn er een aantal manieren om daar goed op te scoren:

  • Gebruik het verkeerd gespelde woord in de alt tekst van een aantal extra afbeeldingen;

  • Herhaal een vraag met een verkeerd gespeld zoekwoord als je een vraag beantwoordt in de comments of op forums.

  • Schrijf in de tekst dat het zoekwoord vaak verkeerd gespeld wordt en benoem de verkeerde spellingen.

1.8. Uiteindelijke selectie van de zoekwoorden

De beste zoekwoorden selecteer je niet alleen door te kijken naar de zoekvolume, de concurrentie en de commerciële intentie, maar vooral door te kijken naar de relevantie. Vraag jezelf af: beschrijven deze woorden mijn corebusiness? Verdient mijn pagina het om als eerste te komen staan als mensen op deze woorden googelen? Vinden de mensen dan wat ze zoeken?

Verder is een goede concurrentieanalyse nodig. Is er al veel geoptimaliseerd op deze zoekwoorden door de concurrentie? Zijn deze concurrenten nog wel te pakken? Hebben ze al veel backlinks naar deze pagina’s? Enzovoorts.

Stap 2: Schrijf tekst over je zoekwoord

Het is belangrijk dat je schrijft over een zoekwoord en dan alleen over dat zoekwoord. Als je een pagina wilt optimaliseren voor het zoekwoord ‘bakker’, schrijf dan niet een alinea over ‘boodschappentassen’. Gebruik het zoekwoord als hoofdonderwerp en deel het op in relevante deelonderwerpen.

2.1. Hoeveel woorden tekst moet ik schrijven?

Er is geen magisch aantal woorden voor een goede SEO-tekst. Voor een goede usability en een hoge conversie moet een tekst zo kort en bondig mogelijk zijn. Toch smult de Googlebot van tekst en is het aan te raden om zoveel mogelijk te schrijven over een zoekwoord.

Pagina’s hoger in de zoekwoordpiramide, hebben van nature meer tekst nodig. Dit komt omdat de homepagina en hoofdpagina’s meer informationele zoekwoorden gebruiken. Informationele zoekwoorden zoals ‘scooters’ hebben vaak een ruimere omschrijving nodig dan het zoekwoord ‘scooter kopen’.

Het minimaal aantal woorden voor een goede SEO-tekst wordt meestal geschat rond de 350 woorden voor productpagina’s en 500 woorden voor hoofdpagina’s. Maar als je op nummer 1 wilt staan met zwaar concurrerende zoekwoorden, zijn teksten van 2000-2500 woorden aan te raden. Dit lijkt misschien veel, maar zoals ik al zei: Google houdt van pagina’s met veel informatie.

2.2. Hoe moet een tekst opgedeeld zijn?

Eén van de websites die het hoogste scoort op de meeste zoektermen is Wikipedia. En dit is niet voor niets. Een pagina van Wikipedia is meestal compleet met informatie die je daar kunt vinden. Als je informatie zoekt, ben je na het lezen van een pagina vaak al helemaal klaar. Je hoeft niet elders te zoeken.

Met deze gedachte hoor je ook je SEO-tekst in te delen. Bedenk waarom iemand op het zoekwoord klikt en wat voor informatie diegene allemaal zou willen weten.

Om je te helpen met het bedenken van deelonderwerpen kun je natuurlijk kijken naar de deelonderwerpen van de Wikipedia pagina of andere pagina’s die veel informatie bevatten over je zoekwoord.

Verder helpt Google je door aan het einde van een pagina zoekresultaten, de zoekopdrachten te laten zien die gerelateerd zijn aan je ingevoerde zoekopdracht.

2.3. LSI-woorden

Hoe vaker je aanverwante zoekwoorden (brood, recepten, banketbakkerij) aan het zoekwoord (bakker) vermeldt in je tekst, hoe betrouwbaarder en relevanter je tekst is. Dit wordt ‘Latent Semantic Indexing’ genoemd. Het is een methode van Google en andere zoekmachines om te kijken of je tekst wel echt over een bepaalde onderwerp gaat en of het van enige informatieve waarde is.

Behalve Wikipedia en de Google zoekmachine kun je LSI woorden ook vinden door te kijken naar de onderwerpen die besproken worden in forums, het nieuws en Google Trends.

2.4. Schrijf een unieke tekst

Unieke, goed leesbare teksten worden het beste gewaardeerd door Google. Het is vooral belangrijk dat je niet een gehele pagina kopieert. Dit wordt ‘duplicate content’ genoemd. Als Google merkt dat er dubbele pagina’s zijn, zullen die pagina’s niet (hoog) worden gerankt. Je krijgt dus geen ‘penalty’ van Google, maar alleen een lagere ranking in de zoekresultaten.

Natuurlijk geldt dit niet voor webshops die met een simpele aanpassing (rel=canonical) aan Google kunnen laten weten dat één pagina de ‘hoofdpagina’ is. Ook similar content wordt minder goed beoordeeld door Google.

Stap 3: Het vermelden van een zoekwoord

Het aantal keer dat je een zoekwoord in een tekst vermeld is erg belangrijk. Vooral na updates van Google waardoor ‘penalty’s’ gegeven worden als je zoekwoorden te vaak vermeld op een pagina. Dit wordt ook wel ‘keyword stuffing’ of ‘spamming’ genoemd. Maar hoeveel keer moet je een zoekwoord dan vermelden in een tekst?

3.1. Vermeld het zoekwoord 2-4%

Het aantal keer dat een zoekwoord voorkomt in een tekst, wordt ook wel ‘keyword count’ genoemd. De dichtheid van een zoekwoord op een pagina wordt ‘keyword density’ genoemd. Er is geen magisch zoekwoord percentage, maar het is gebleken dat Google de pagina’s het beste rankt op een zoekwoord als het zoekwoord 2-4% in de tekst voorkomt. Op een pagina met een tekst van 100 woorden dient het zoekwoord dus 2-4 keer voor te komen.

Het is daarnaast belangrijk dat je zoveel mogelijk synoniemen van het zoekwoord in je tekst vermeldt. Dit is vooral belangrijk bij zoekwoorden die dubbele betekenissen hebben. Zo weet Google zeker dat je het over de ene betekenis hebt en niet over de andere. Verder zijn synoniemen natuurlijk ook goed als LSI-woorden.

3.2. Vermeld het zoekwoord voorin

Hoe dichter het zoekwoord bij het begin van het artikel wordt geplaatst, hoe meer het zoekwoord wordt gewaardeerd door Google. Google hecht dus grote waarde aan de zogenaamde ‘keyword prominence’: de afstand van het zoekwoord tot het begin van de sectie.

Het is daarom belangrijk dat het zoekwoord vooraan in de titels en subtitels wordt geplaatst. Deze titels dienen als ‘header’ (H1, H2, H3) te worden gemarkeerd. Zo kan Google wijs uit maken van hoe je artikel is opgedeeld en wat dus de deelonderwerpen van je tekst zijn.

Jet zoekwoord moet niet alleen geplaatst worden in de titels, maar ook zoveel mogelijk vooraan in de tekst zelf. Het liefst zover mogelijk voorin in de eerste zin van je artikel.

3.3. Vermeld het zoekwoord op een natuurlijke manier

Google houdt van ‘natuurlijke’ teksten waar zoekwoorden in het begin, midden en einde in staan.

Hier een korte opsomming waar de zoekwoorden terug moeten komen op een pagina:

  • De pagina titel (title tag);

  • De meta description;

  • Meta tags;

  • De kopjes (header tags);

  • De tekst zelf (body);

  • De bestandsnaam van een afbeelding;

  • De omschrijving (alt tekst) van een afbeelding.

Stap 4: maak je SEO tekst aantrekkelijk

Google hecht ook waarde aan de leesbaarheid van een tekst. Hier volgen een aantal tips om de aantrekkelijkheid van je tekst te verbeteren:

4.1. Indeling

  • Begin met de belangrijkste informatie en eindig met het minst belangrijke.

  • Gebruik 1 of 2 alinea’s per kopje;

  • Gebruik simpele scanbare kopjes van 1 of 2 woorden zodat mensen in één opslag weten waar de pagina over gaat.

4.2. Zinnen

  • Het doel van de eerste zin is om de tweede zin te laten lezen en het doel van de tweede zin is om de derde zin te laten lezen. Zo ontwikkel je een tekst waarbij mensen niet meer kunnen stoppen met lezen;

  • Begin met een korte zin;

  • Wissel vervolgens lange en korte zinnen op een natuurlijke manier af;

  • Maak veel gebruik van opsommingen.

  • Check je tekst op spelling en grammaticale fouten

4.3. Call to actions

  • Probeer om de zoveel tijd een call to action (boven de fold en onder de fold) te schrijven aan het einde van een alinea om mensen aan te sporen om direct actie te ondernemen.

4.4. Uiterlijk

  • Professioneel uiterlijk met zo min mogelijk advertenties boven de vouw;

  • Maak gebruik van afbeeldingen en video’s. Google houdt namelijk steeds meer rekening met interactie en afbeeldingen en video’s geven meer kwaliteit aan de content.

4.5. Verwijzingen

  • Verwijs alleen naar betrouwbare sites met een goede ranking;

  • Plaats een interne link bij je tekst.

4.6. Frisheid

  • Hou de pagina up to date, voeg om de zoveel tijd content toe. Hoe concurrerender hoe vaker je nieuwe content dient toe te voegen;

  • Voeg alleen een datum aan de pagina’s en artikels toe als je vaak nieuwe content toevoegt.

4.7. Interactie

  • Zorg ervoor dat sharebuttons (Facebook, Twitter, Google+) prominent aanwezig zijn in de tekst. De plugin Sharebar is bijvoorbeeld een goede optie;

  • Laat zien dat er interactie is op de pagina door gebruik te maken van social media, reviews en discussies.

4.8. Footer

  • Zet de vestigingslocatie in de tekst én in de footer als je op een locatie (zoals Rotterdam) optimaliseert.

Laatste tips

Schrijf voor je bezoeker

Een belangrijke tip om mee af te sluiten: schrijf niet voor Google, maar schrijf voor je bezoeker. Bedenk: wat is de intentie eigenlijk van Google?

Dat is simpel: ‘Ervoor zorgen dat mensen vinden wat ze zoeken’.

Om ervoor te zorgen dat mensen vinden wat ze zoeken, moet Google mensen begrijpen. Daarom wordt Google steeds slimmer. In september 2013 hebben ze bijvoorbeeld de Hummingbird-update gelanceerd waardoor Google zoekopdrachten ‘menselijker’ kan interpreteren.

Google wil uiteindelijk menselijke intelligentie nabootsen zodat het bezoekers precies kan geven wat ze zoeken. Daarvoor selecteert Google betrouwbare, relevante pagina’s van hoge kwaliteit. Niet voor niets hebben ze hiervoor respectievelijk de Penguin- en Panda-update gelanceerd.

Deze updates geven maar weer aan dat Google niet wil dat je voor een machine gaat schrijven en allemaal trucjes gaat uithalen. Nee, je moet voor een mens schrijven. Schrijf daarom zoveel mogelijk:

  • Menselijke content

Teksten die mensen snel kunnen scannen, gemakkelijk  leesbaar zijn en leuk zijn om te lezen.

  • Hoge kwaliteit content

Teksten waar mensen echt iets aan hebben, die ze graag liken en delen met anderen.

  • Betrouwbare content

Teksten die kloppen, die niet mensen een loer proberen te draaien en die geschreven zijn door hoog gewaardeerde auteurs.

Behandel content als koning

Content moet als een koning behandeld worden. Waarom?

  1. Met een creatief verhaal kun je je onderscheiden van je concurrent;

  2. Door behulpzaam te zijn met teksten straal je autoriteit uit naar je peers en word je straks hét bedrijf waar ze op kunnen bouwen en vertrouwen;

  3. Door online je teksten relevant en volledig in te richten word je website/webshop beter gevonden via Google, wat leidt tot meer bezoekers op je website;

  4. Met overtuigende teksten kun je deze bezoekers actie laten ondernemen (je spullen laten kopen op je webshop bv!).

En ja, het is laat als je als bedrijf nu pas de verwaarloosde, graatmagere Koning wat aandacht gaat geven. Maar het is nog niet te laat. 2016 is het jaar van de content! All hail the king!

In dit artikel leer je om in 4 simpele stappen een aantrekkelijke tekst te schrijven die je helpt om zo goed mogelijk te scoren in de zoekmachines.

Stap 1: selecteer het zoekwoord

Selecteer het zoekwoord waarop je gevonden wil worden. Het is belangrijk dat je pagina’s optimaliseert op 1 of maximaal 2 zoekwoorden. Heb je meerdere zoekwoorden over het onderwerp? Denk er dan over na om deze te splitsen in aparte pagina’s.

1.1. Zoekwoordenonderzoek

Om een goed zoekwoord te selecteren is een zoekwoordenonderzoek nodig. Tijdens een zoekwoordonderzoek, probeer je onder andere deze vragen te beantwoorden:

  • Op welke woorden zoekt mijn doelgroep het meeste?

  • Welke zoekwoorden zijn al druk bezet door de concurrentie?

  • Op welke zoekwoorden klikken mensen het meeste en gaan vervolgens over tot actie?

1.2. Google Zoekwoordplanner

De Zoekwoordplanner van Google is en blijft de voornaamste tool om achter de antwoorden op deze vragen te komen. Om gebruik te maken van de Zoekwoordplanner heb je ten eerste een (gratis) Google account nodig.

Binnen Google Ads heb je de tool “Zoekwoordplanner”. Hierin kun je analyseren hoe vaak er gezocht wordt naar een zoekterm of de benaming voor jouw product of dienst. De tool vind je onder Tools & Instellingen.

Zoekwoordplanner Google Ads gebruiken

Vervolgens kun je bij nieuwe zoekwoorden ontdekken jouw gewenste zoekwoord(en) toevoegen. Vervolgens geeft Google jou een lijst met dit zoekwoord en gerelateerde zoekwoorden en daarbij het maandelijkse zoekvolume, de gemiddelde CPC en concurrentie.

Resultaten Zoekwoordplanner Google Ads

1.4. Commerciële intentie van zoekwoorden

Je kunt stellen: Hoe meer je moet betalen voor een bepaald zoekwoord binnen Google Ads, hoe meer mensen uiteindelijk overgaan tot actie als ze op dit zoekwoord klikken. Dus hoe hoger het ‘voorgesteld bod’, hoe hoger de commerciële intentie van het zoekwoord is.

Zo zie je dat “online SEO training” duurder is dan “SEO training”. Dit komt omdat de eerste zoekterm specifieker is. Dit betekent dat de zoekers specifiek weten wat ze willen en met een commerciële intentie gaan zoeken.

1.5. De beste zoekwoorden vinden

Als je echt de beste zoekwoorden wil vinden, kun je het beste steeds 1-3 zoektermen invoeren per onderwerp. Schrijf steeds de beste op en zet ze vervolgens weer in de zoekwoordplanner.

Je kunt ze ook invoeren in de Google zoekmachine en kijken naar de woorden in de zoekresultaten en in het lijstje van de ‘gerelateerde zoekresultaten’ onderaan de pagina. Ook kun je op zoek gaan naar populaire woorden in forums, in het nieuws enzovoorts.

1.6. Zoekwoorden opsplitsen in 3 categorieën

Als je zoekwoorden voor meerdere pagina’s zoekt of een hele website wil indelen, heb je na loop van tijd een enorme lijst aan zoekwoorden. Wat nu?

Je kunt je zoekwoorden het beste splitsen in:

  1. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume maar minder commerciële intentie. Meestal zijn dit zoekwoorden bestaande uit 1 woord zoals ‘bakker’.

  2. Zoekwoorden met redelijke zoekvolume en commerciële intentie. ‘voordelige banketbakker in Rotterdam’

  3. Zoekwoorden met weinig zoekvolume en hoge commerciële intentie. ‘croissants bestellen online’.

Waarom splitsen in deze categorieën? Omdat je bij het selecteren van de zoekwoorden rekening moet houden met de paginastructuur van de website. Ieder ‘level’ in je website heeft een andere functie en heeft daarom andere zoekwoorden nodig.

Je homepagina moet het meeste zoekvolume krijgen. Hiervoor zijn de meest algemene termen geschikt met een lagere commerciële intentie. Vervolgens ga je naar steeds meer specifieke zoekwoorden met minder zoekvolume maar met een commerciëlere zoekintentie.


Door gebruik te maken van de zoekwoordpiramide bij het structureren van je website, krijg je een website waar mensen in verschillende fasen van de customer journey binnenkomen.

  • Inspiratiefase: een grote groep bezoekers met een lage commerciële intentie komt binnen op de homepagina en de hoofdpagina’s en kan geïnspireerd raken en verder begeleid worden.

  • Oriëntatiefase: de mensen met een hogere commerciële intentie kunnen je categorieën vinden en zoeken naar de beste aanbiedingen.

  • Aankoopfase: degenen met de hoogste commerciële intentie komen binnen op je productpagina’s of actiepagina’s waar ze met één of twee klikken direct actie kunnen ondernemen.

1.7. Hoe om te gaan met synoniemen

Maak voor synoniemen andere pagina’s aan als je een groot bedrijf bent met een website met veel pagina’s. Een interessante vorm van synoniemen zijn de verkeerd gespelde zoekwoorden. Om deze zoekwoorden te gebruiken in je tekst is echt een no go. Toch zijn er een aantal manieren om daar goed op te scoren:

  • Gebruik het verkeerd gespelde woord in de alt tekst van een aantal extra afbeeldingen;

  • Herhaal een vraag met een verkeerd gespeld zoekwoord als je een vraag beantwoordt in de comments of op forums.

  • Schrijf in de tekst dat het zoekwoord vaak verkeerd gespeld wordt en benoem de verkeerde spellingen.

1.8. Uiteindelijke selectie van de zoekwoorden

De beste zoekwoorden selecteer je niet alleen door te kijken naar de zoekvolume, de concurrentie en de commerciële intentie, maar vooral door te kijken naar de relevantie. Vraag jezelf af: beschrijven deze woorden mijn corebusiness? Verdient mijn pagina het om als eerste te komen staan als mensen op deze woorden googelen? Vinden de mensen dan wat ze zoeken?

Verder is een goede concurrentieanalyse nodig. Is er al veel geoptimaliseerd op deze zoekwoorden door de concurrentie? Zijn deze concurrenten nog wel te pakken? Hebben ze al veel backlinks naar deze pagina’s? Enzovoorts.

Stap 2: Schrijf tekst over je zoekwoord

Het is belangrijk dat je schrijft over een zoekwoord en dan alleen over dat zoekwoord. Als je een pagina wilt optimaliseren voor het zoekwoord ‘bakker’, schrijf dan niet een alinea over ‘boodschappentassen’. Gebruik het zoekwoord als hoofdonderwerp en deel het op in relevante deelonderwerpen.

2.1. Hoeveel woorden tekst moet ik schrijven?

Er is geen magisch aantal woorden voor een goede SEO-tekst. Voor een goede usability en een hoge conversie moet een tekst zo kort en bondig mogelijk zijn. Toch smult de Googlebot van tekst en is het aan te raden om zoveel mogelijk te schrijven over een zoekwoord.

Pagina’s hoger in de zoekwoordpiramide, hebben van nature meer tekst nodig. Dit komt omdat de homepagina en hoofdpagina’s meer informationele zoekwoorden gebruiken. Informationele zoekwoorden zoals ‘scooters’ hebben vaak een ruimere omschrijving nodig dan het zoekwoord ‘scooter kopen’.

Het minimaal aantal woorden voor een goede SEO-tekst wordt meestal geschat rond de 350 woorden voor productpagina’s en 500 woorden voor hoofdpagina’s. Maar als je op nummer 1 wilt staan met zwaar concurrerende zoekwoorden, zijn teksten van 2000-2500 woorden aan te raden. Dit lijkt misschien veel, maar zoals ik al zei: Google houdt van pagina’s met veel informatie.

2.2. Hoe moet een tekst opgedeeld zijn?

Eén van de websites die het hoogste scoort op de meeste zoektermen is Wikipedia. En dit is niet voor niets. Een pagina van Wikipedia is meestal compleet met informatie die je daar kunt vinden. Als je informatie zoekt, ben je na het lezen van een pagina vaak al helemaal klaar. Je hoeft niet elders te zoeken.

Met deze gedachte hoor je ook je SEO-tekst in te delen. Bedenk waarom iemand op het zoekwoord klikt en wat voor informatie diegene allemaal zou willen weten.

Om je te helpen met het bedenken van deelonderwerpen kun je natuurlijk kijken naar de deelonderwerpen van de Wikipedia pagina of andere pagina’s die veel informatie bevatten over je zoekwoord.

Verder helpt Google je door aan het einde van een pagina zoekresultaten, de zoekopdrachten te laten zien die gerelateerd zijn aan je ingevoerde zoekopdracht.

2.3. LSI-woorden

Hoe vaker je aanverwante zoekwoorden (brood, recepten, banketbakkerij) aan het zoekwoord (bakker) vermeldt in je tekst, hoe betrouwbaarder en relevanter je tekst is. Dit wordt ‘Latent Semantic Indexing’ genoemd. Het is een methode van Google en andere zoekmachines om te kijken of je tekst wel echt over een bepaalde onderwerp gaat en of het van enige informatieve waarde is.

Behalve Wikipedia en de Google zoekmachine kun je LSI woorden ook vinden door te kijken naar de onderwerpen die besproken worden in forums, het nieuws en Google Trends.

2.4. Schrijf een unieke tekst

Unieke, goed leesbare teksten worden het beste gewaardeerd door Google. Het is vooral belangrijk dat je niet een gehele pagina kopieert. Dit wordt ‘duplicate content’ genoemd. Als Google merkt dat er dubbele pagina’s zijn, zullen die pagina’s niet (hoog) worden gerankt. Je krijgt dus geen ‘penalty’ van Google, maar alleen een lagere ranking in de zoekresultaten.

Natuurlijk geldt dit niet voor webshops die met een simpele aanpassing (rel=canonical) aan Google kunnen laten weten dat één pagina de ‘hoofdpagina’ is. Ook similar content wordt minder goed beoordeeld door Google.

Stap 3: Het vermelden van een zoekwoord

Het aantal keer dat je een zoekwoord in een tekst vermeld is erg belangrijk. Vooral na updates van Google waardoor ‘penalty’s’ gegeven worden als je zoekwoorden te vaak vermeld op een pagina. Dit wordt ook wel ‘keyword stuffing’ of ‘spamming’ genoemd. Maar hoeveel keer moet je een zoekwoord dan vermelden in een tekst?

3.1. Vermeld het zoekwoord 2-4%

Het aantal keer dat een zoekwoord voorkomt in een tekst, wordt ook wel ‘keyword count’ genoemd. De dichtheid van een zoekwoord op een pagina wordt ‘keyword density’ genoemd. Er is geen magisch zoekwoord percentage, maar het is gebleken dat Google de pagina’s het beste rankt op een zoekwoord als het zoekwoord 2-4% in de tekst voorkomt. Op een pagina met een tekst van 100 woorden dient het zoekwoord dus 2-4 keer voor te komen.

Het is daarnaast belangrijk dat je zoveel mogelijk synoniemen van het zoekwoord in je tekst vermeldt. Dit is vooral belangrijk bij zoekwoorden die dubbele betekenissen hebben. Zo weet Google zeker dat je het over de ene betekenis hebt en niet over de andere. Verder zijn synoniemen natuurlijk ook goed als LSI-woorden.

3.2. Vermeld het zoekwoord voorin

Hoe dichter het zoekwoord bij het begin van het artikel wordt geplaatst, hoe meer het zoekwoord wordt gewaardeerd door Google. Google hecht dus grote waarde aan de zogenaamde ‘keyword prominence’: de afstand van het zoekwoord tot het begin van de sectie.

Het is daarom belangrijk dat het zoekwoord vooraan in de titels en subtitels wordt geplaatst. Deze titels dienen als ‘header’ (H1, H2, H3) te worden gemarkeerd. Zo kan Google wijs uit maken van hoe je artikel is opgedeeld en wat dus de deelonderwerpen van je tekst zijn.

Jet zoekwoord moet niet alleen geplaatst worden in de titels, maar ook zoveel mogelijk vooraan in de tekst zelf. Het liefst zover mogelijk voorin in de eerste zin van je artikel.

3.3. Vermeld het zoekwoord op een natuurlijke manier

Google houdt van ‘natuurlijke’ teksten waar zoekwoorden in het begin, midden en einde in staan.

Hier een korte opsomming waar de zoekwoorden terug moeten komen op een pagina:

  • De pagina titel (title tag);

  • De meta description;

  • Meta tags;

  • De kopjes (header tags);

  • De tekst zelf (body);

  • De bestandsnaam van een afbeelding;

  • De omschrijving (alt tekst) van een afbeelding.

Stap 4: maak je SEO tekst aantrekkelijk

Google hecht ook waarde aan de leesbaarheid van een tekst. Hier volgen een aantal tips om de aantrekkelijkheid van je tekst te verbeteren:

4.1. Indeling

  • Begin met de belangrijkste informatie en eindig met het minst belangrijke.

  • Gebruik 1 of 2 alinea’s per kopje;

  • Gebruik simpele scanbare kopjes van 1 of 2 woorden zodat mensen in één opslag weten waar de pagina over gaat.

4.2. Zinnen

  • Het doel van de eerste zin is om de tweede zin te laten lezen en het doel van de tweede zin is om de derde zin te laten lezen. Zo ontwikkel je een tekst waarbij mensen niet meer kunnen stoppen met lezen;

  • Begin met een korte zin;

  • Wissel vervolgens lange en korte zinnen op een natuurlijke manier af;

  • Maak veel gebruik van opsommingen.

  • Check je tekst op spelling en grammaticale fouten

4.3. Call to actions

  • Probeer om de zoveel tijd een call to action (boven de fold en onder de fold) te schrijven aan het einde van een alinea om mensen aan te sporen om direct actie te ondernemen.

4.4. Uiterlijk

  • Professioneel uiterlijk met zo min mogelijk advertenties boven de vouw;

  • Maak gebruik van afbeeldingen en video’s. Google houdt namelijk steeds meer rekening met interactie en afbeeldingen en video’s geven meer kwaliteit aan de content.

4.5. Verwijzingen

  • Verwijs alleen naar betrouwbare sites met een goede ranking;

  • Plaats een interne link bij je tekst.

4.6. Frisheid

  • Hou de pagina up to date, voeg om de zoveel tijd content toe. Hoe concurrerender hoe vaker je nieuwe content dient toe te voegen;

  • Voeg alleen een datum aan de pagina’s en artikels toe als je vaak nieuwe content toevoegt.

4.7. Interactie

  • Zorg ervoor dat sharebuttons (Facebook, Twitter, Google+) prominent aanwezig zijn in de tekst. De plugin Sharebar is bijvoorbeeld een goede optie;

  • Laat zien dat er interactie is op de pagina door gebruik te maken van social media, reviews en discussies.

4.8. Footer

  • Zet de vestigingslocatie in de tekst én in de footer als je op een locatie (zoals Rotterdam) optimaliseert.

Laatste tips

Schrijf voor je bezoeker

Een belangrijke tip om mee af te sluiten: schrijf niet voor Google, maar schrijf voor je bezoeker. Bedenk: wat is de intentie eigenlijk van Google?

Dat is simpel: ‘Ervoor zorgen dat mensen vinden wat ze zoeken’.

Om ervoor te zorgen dat mensen vinden wat ze zoeken, moet Google mensen begrijpen. Daarom wordt Google steeds slimmer. In september 2013 hebben ze bijvoorbeeld de Hummingbird-update gelanceerd waardoor Google zoekopdrachten ‘menselijker’ kan interpreteren.

Google wil uiteindelijk menselijke intelligentie nabootsen zodat het bezoekers precies kan geven wat ze zoeken. Daarvoor selecteert Google betrouwbare, relevante pagina’s van hoge kwaliteit. Niet voor niets hebben ze hiervoor respectievelijk de Penguin- en Panda-update gelanceerd.

Deze updates geven maar weer aan dat Google niet wil dat je voor een machine gaat schrijven en allemaal trucjes gaat uithalen. Nee, je moet voor een mens schrijven. Schrijf daarom zoveel mogelijk:

  • Menselijke content

Teksten die mensen snel kunnen scannen, gemakkelijk  leesbaar zijn en leuk zijn om te lezen.

  • Hoge kwaliteit content

Teksten waar mensen echt iets aan hebben, die ze graag liken en delen met anderen.

  • Betrouwbare content

Teksten die kloppen, die niet mensen een loer proberen te draaien en die geschreven zijn door hoog gewaardeerde auteurs.

Behandel content als koning

Content moet als een koning behandeld worden. Waarom?

  1. Met een creatief verhaal kun je je onderscheiden van je concurrent;

  2. Door behulpzaam te zijn met teksten straal je autoriteit uit naar je peers en word je straks hét bedrijf waar ze op kunnen bouwen en vertrouwen;

  3. Door online je teksten relevant en volledig in te richten word je website/webshop beter gevonden via Google, wat leidt tot meer bezoekers op je website;

  4. Met overtuigende teksten kun je deze bezoekers actie laten ondernemen (je spullen laten kopen op je webshop bv!).

En ja, het is laat als je als bedrijf nu pas de verwaarloosde, graatmagere Koning wat aandacht gaat geven. Maar het is nog niet te laat. 2016 is het jaar van de content! All hail the king!

In dit artikel leer je om in 4 simpele stappen een aantrekkelijke tekst te schrijven die je helpt om zo goed mogelijk te scoren in de zoekmachines.

Stap 1: selecteer het zoekwoord

Selecteer het zoekwoord waarop je gevonden wil worden. Het is belangrijk dat je pagina’s optimaliseert op 1 of maximaal 2 zoekwoorden. Heb je meerdere zoekwoorden over het onderwerp? Denk er dan over na om deze te splitsen in aparte pagina’s.

1.1. Zoekwoordenonderzoek

Om een goed zoekwoord te selecteren is een zoekwoordenonderzoek nodig. Tijdens een zoekwoordonderzoek, probeer je onder andere deze vragen te beantwoorden:

  • Op welke woorden zoekt mijn doelgroep het meeste?

  • Welke zoekwoorden zijn al druk bezet door de concurrentie?

  • Op welke zoekwoorden klikken mensen het meeste en gaan vervolgens over tot actie?

1.2. Google Zoekwoordplanner

De Zoekwoordplanner van Google is en blijft de voornaamste tool om achter de antwoorden op deze vragen te komen. Om gebruik te maken van de Zoekwoordplanner heb je ten eerste een (gratis) Google account nodig.

Binnen Google Ads heb je de tool “Zoekwoordplanner”. Hierin kun je analyseren hoe vaak er gezocht wordt naar een zoekterm of de benaming voor jouw product of dienst. De tool vind je onder Tools & Instellingen.

Zoekwoordplanner Google Ads gebruiken

Vervolgens kun je bij nieuwe zoekwoorden ontdekken jouw gewenste zoekwoord(en) toevoegen. Vervolgens geeft Google jou een lijst met dit zoekwoord en gerelateerde zoekwoorden en daarbij het maandelijkse zoekvolume, de gemiddelde CPC en concurrentie.

Resultaten Zoekwoordplanner Google Ads

1.4. Commerciële intentie van zoekwoorden

Je kunt stellen: Hoe meer je moet betalen voor een bepaald zoekwoord binnen Google Ads, hoe meer mensen uiteindelijk overgaan tot actie als ze op dit zoekwoord klikken. Dus hoe hoger het ‘voorgesteld bod’, hoe hoger de commerciële intentie van het zoekwoord is.

Zo zie je dat “online SEO training” duurder is dan “SEO training”. Dit komt omdat de eerste zoekterm specifieker is. Dit betekent dat de zoekers specifiek weten wat ze willen en met een commerciële intentie gaan zoeken.

1.5. De beste zoekwoorden vinden

Als je echt de beste zoekwoorden wil vinden, kun je het beste steeds 1-3 zoektermen invoeren per onderwerp. Schrijf steeds de beste op en zet ze vervolgens weer in de zoekwoordplanner.

Je kunt ze ook invoeren in de Google zoekmachine en kijken naar de woorden in de zoekresultaten en in het lijstje van de ‘gerelateerde zoekresultaten’ onderaan de pagina. Ook kun je op zoek gaan naar populaire woorden in forums, in het nieuws enzovoorts.

1.6. Zoekwoorden opsplitsen in 3 categorieën

Als je zoekwoorden voor meerdere pagina’s zoekt of een hele website wil indelen, heb je na loop van tijd een enorme lijst aan zoekwoorden. Wat nu?

Je kunt je zoekwoorden het beste splitsen in:

  1. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume maar minder commerciële intentie. Meestal zijn dit zoekwoorden bestaande uit 1 woord zoals ‘bakker’.

  2. Zoekwoorden met redelijke zoekvolume en commerciële intentie. ‘voordelige banketbakker in Rotterdam’

  3. Zoekwoorden met weinig zoekvolume en hoge commerciële intentie. ‘croissants bestellen online’.

Waarom splitsen in deze categorieën? Omdat je bij het selecteren van de zoekwoorden rekening moet houden met de paginastructuur van de website. Ieder ‘level’ in je website heeft een andere functie en heeft daarom andere zoekwoorden nodig.

Je homepagina moet het meeste zoekvolume krijgen. Hiervoor zijn de meest algemene termen geschikt met een lagere commerciële intentie. Vervolgens ga je naar steeds meer specifieke zoekwoorden met minder zoekvolume maar met een commerciëlere zoekintentie.


Door gebruik te maken van de zoekwoordpiramide bij het structureren van je website, krijg je een website waar mensen in verschillende fasen van de customer journey binnenkomen.

  • Inspiratiefase: een grote groep bezoekers met een lage commerciële intentie komt binnen op de homepagina en de hoofdpagina’s en kan geïnspireerd raken en verder begeleid worden.

  • Oriëntatiefase: de mensen met een hogere commerciële intentie kunnen je categorieën vinden en zoeken naar de beste aanbiedingen.

  • Aankoopfase: degenen met de hoogste commerciële intentie komen binnen op je productpagina’s of actiepagina’s waar ze met één of twee klikken direct actie kunnen ondernemen.

1.7. Hoe om te gaan met synoniemen

Maak voor synoniemen andere pagina’s aan als je een groot bedrijf bent met een website met veel pagina’s. Een interessante vorm van synoniemen zijn de verkeerd gespelde zoekwoorden. Om deze zoekwoorden te gebruiken in je tekst is echt een no go. Toch zijn er een aantal manieren om daar goed op te scoren:

  • Gebruik het verkeerd gespelde woord in de alt tekst van een aantal extra afbeeldingen;

  • Herhaal een vraag met een verkeerd gespeld zoekwoord als je een vraag beantwoordt in de comments of op forums.

  • Schrijf in de tekst dat het zoekwoord vaak verkeerd gespeld wordt en benoem de verkeerde spellingen.

1.8. Uiteindelijke selectie van de zoekwoorden

De beste zoekwoorden selecteer je niet alleen door te kijken naar de zoekvolume, de concurrentie en de commerciële intentie, maar vooral door te kijken naar de relevantie. Vraag jezelf af: beschrijven deze woorden mijn corebusiness? Verdient mijn pagina het om als eerste te komen staan als mensen op deze woorden googelen? Vinden de mensen dan wat ze zoeken?

Verder is een goede concurrentieanalyse nodig. Is er al veel geoptimaliseerd op deze zoekwoorden door de concurrentie? Zijn deze concurrenten nog wel te pakken? Hebben ze al veel backlinks naar deze pagina’s? Enzovoorts.

Stap 2: Schrijf tekst over je zoekwoord

Het is belangrijk dat je schrijft over een zoekwoord en dan alleen over dat zoekwoord. Als je een pagina wilt optimaliseren voor het zoekwoord ‘bakker’, schrijf dan niet een alinea over ‘boodschappentassen’. Gebruik het zoekwoord als hoofdonderwerp en deel het op in relevante deelonderwerpen.

2.1. Hoeveel woorden tekst moet ik schrijven?

Er is geen magisch aantal woorden voor een goede SEO-tekst. Voor een goede usability en een hoge conversie moet een tekst zo kort en bondig mogelijk zijn. Toch smult de Googlebot van tekst en is het aan te raden om zoveel mogelijk te schrijven over een zoekwoord.

Pagina’s hoger in de zoekwoordpiramide, hebben van nature meer tekst nodig. Dit komt omdat de homepagina en hoofdpagina’s meer informationele zoekwoorden gebruiken. Informationele zoekwoorden zoals ‘scooters’ hebben vaak een ruimere omschrijving nodig dan het zoekwoord ‘scooter kopen’.

Het minimaal aantal woorden voor een goede SEO-tekst wordt meestal geschat rond de 350 woorden voor productpagina’s en 500 woorden voor hoofdpagina’s. Maar als je op nummer 1 wilt staan met zwaar concurrerende zoekwoorden, zijn teksten van 2000-2500 woorden aan te raden. Dit lijkt misschien veel, maar zoals ik al zei: Google houdt van pagina’s met veel informatie.

2.2. Hoe moet een tekst opgedeeld zijn?

Eén van de websites die het hoogste scoort op de meeste zoektermen is Wikipedia. En dit is niet voor niets. Een pagina van Wikipedia is meestal compleet met informatie die je daar kunt vinden. Als je informatie zoekt, ben je na het lezen van een pagina vaak al helemaal klaar. Je hoeft niet elders te zoeken.

Met deze gedachte hoor je ook je SEO-tekst in te delen. Bedenk waarom iemand op het zoekwoord klikt en wat voor informatie diegene allemaal zou willen weten.

Om je te helpen met het bedenken van deelonderwerpen kun je natuurlijk kijken naar de deelonderwerpen van de Wikipedia pagina of andere pagina’s die veel informatie bevatten over je zoekwoord.

Verder helpt Google je door aan het einde van een pagina zoekresultaten, de zoekopdrachten te laten zien die gerelateerd zijn aan je ingevoerde zoekopdracht.

2.3. LSI-woorden

Hoe vaker je aanverwante zoekwoorden (brood, recepten, banketbakkerij) aan het zoekwoord (bakker) vermeldt in je tekst, hoe betrouwbaarder en relevanter je tekst is. Dit wordt ‘Latent Semantic Indexing’ genoemd. Het is een methode van Google en andere zoekmachines om te kijken of je tekst wel echt over een bepaalde onderwerp gaat en of het van enige informatieve waarde is.

Behalve Wikipedia en de Google zoekmachine kun je LSI woorden ook vinden door te kijken naar de onderwerpen die besproken worden in forums, het nieuws en Google Trends.

2.4. Schrijf een unieke tekst

Unieke, goed leesbare teksten worden het beste gewaardeerd door Google. Het is vooral belangrijk dat je niet een gehele pagina kopieert. Dit wordt ‘duplicate content’ genoemd. Als Google merkt dat er dubbele pagina’s zijn, zullen die pagina’s niet (hoog) worden gerankt. Je krijgt dus geen ‘penalty’ van Google, maar alleen een lagere ranking in de zoekresultaten.

Natuurlijk geldt dit niet voor webshops die met een simpele aanpassing (rel=canonical) aan Google kunnen laten weten dat één pagina de ‘hoofdpagina’ is. Ook similar content wordt minder goed beoordeeld door Google.

Stap 3: Het vermelden van een zoekwoord

Het aantal keer dat je een zoekwoord in een tekst vermeld is erg belangrijk. Vooral na updates van Google waardoor ‘penalty’s’ gegeven worden als je zoekwoorden te vaak vermeld op een pagina. Dit wordt ook wel ‘keyword stuffing’ of ‘spamming’ genoemd. Maar hoeveel keer moet je een zoekwoord dan vermelden in een tekst?

3.1. Vermeld het zoekwoord 2-4%

Het aantal keer dat een zoekwoord voorkomt in een tekst, wordt ook wel ‘keyword count’ genoemd. De dichtheid van een zoekwoord op een pagina wordt ‘keyword density’ genoemd. Er is geen magisch zoekwoord percentage, maar het is gebleken dat Google de pagina’s het beste rankt op een zoekwoord als het zoekwoord 2-4% in de tekst voorkomt. Op een pagina met een tekst van 100 woorden dient het zoekwoord dus 2-4 keer voor te komen.

Het is daarnaast belangrijk dat je zoveel mogelijk synoniemen van het zoekwoord in je tekst vermeldt. Dit is vooral belangrijk bij zoekwoorden die dubbele betekenissen hebben. Zo weet Google zeker dat je het over de ene betekenis hebt en niet over de andere. Verder zijn synoniemen natuurlijk ook goed als LSI-woorden.

3.2. Vermeld het zoekwoord voorin

Hoe dichter het zoekwoord bij het begin van het artikel wordt geplaatst, hoe meer het zoekwoord wordt gewaardeerd door Google. Google hecht dus grote waarde aan de zogenaamde ‘keyword prominence’: de afstand van het zoekwoord tot het begin van de sectie.

Het is daarom belangrijk dat het zoekwoord vooraan in de titels en subtitels wordt geplaatst. Deze titels dienen als ‘header’ (H1, H2, H3) te worden gemarkeerd. Zo kan Google wijs uit maken van hoe je artikel is opgedeeld en wat dus de deelonderwerpen van je tekst zijn.

Jet zoekwoord moet niet alleen geplaatst worden in de titels, maar ook zoveel mogelijk vooraan in de tekst zelf. Het liefst zover mogelijk voorin in de eerste zin van je artikel.

3.3. Vermeld het zoekwoord op een natuurlijke manier

Google houdt van ‘natuurlijke’ teksten waar zoekwoorden in het begin, midden en einde in staan.

Hier een korte opsomming waar de zoekwoorden terug moeten komen op een pagina:

  • De pagina titel (title tag);

  • De meta description;

  • Meta tags;

  • De kopjes (header tags);

  • De tekst zelf (body);

  • De bestandsnaam van een afbeelding;

  • De omschrijving (alt tekst) van een afbeelding.

Stap 4: maak je SEO tekst aantrekkelijk

Google hecht ook waarde aan de leesbaarheid van een tekst. Hier volgen een aantal tips om de aantrekkelijkheid van je tekst te verbeteren:

4.1. Indeling

  • Begin met de belangrijkste informatie en eindig met het minst belangrijke.

  • Gebruik 1 of 2 alinea’s per kopje;

  • Gebruik simpele scanbare kopjes van 1 of 2 woorden zodat mensen in één opslag weten waar de pagina over gaat.

4.2. Zinnen

  • Het doel van de eerste zin is om de tweede zin te laten lezen en het doel van de tweede zin is om de derde zin te laten lezen. Zo ontwikkel je een tekst waarbij mensen niet meer kunnen stoppen met lezen;

  • Begin met een korte zin;

  • Wissel vervolgens lange en korte zinnen op een natuurlijke manier af;

  • Maak veel gebruik van opsommingen.

  • Check je tekst op spelling en grammaticale fouten

4.3. Call to actions

  • Probeer om de zoveel tijd een call to action (boven de fold en onder de fold) te schrijven aan het einde van een alinea om mensen aan te sporen om direct actie te ondernemen.

4.4. Uiterlijk

  • Professioneel uiterlijk met zo min mogelijk advertenties boven de vouw;

  • Maak gebruik van afbeeldingen en video’s. Google houdt namelijk steeds meer rekening met interactie en afbeeldingen en video’s geven meer kwaliteit aan de content.

4.5. Verwijzingen

  • Verwijs alleen naar betrouwbare sites met een goede ranking;

  • Plaats een interne link bij je tekst.

4.6. Frisheid

  • Hou de pagina up to date, voeg om de zoveel tijd content toe. Hoe concurrerender hoe vaker je nieuwe content dient toe te voegen;

  • Voeg alleen een datum aan de pagina’s en artikels toe als je vaak nieuwe content toevoegt.

4.7. Interactie

  • Zorg ervoor dat sharebuttons (Facebook, Twitter, Google+) prominent aanwezig zijn in de tekst. De plugin Sharebar is bijvoorbeeld een goede optie;

  • Laat zien dat er interactie is op de pagina door gebruik te maken van social media, reviews en discussies.

4.8. Footer

  • Zet de vestigingslocatie in de tekst én in de footer als je op een locatie (zoals Rotterdam) optimaliseert.

Laatste tips

Schrijf voor je bezoeker

Een belangrijke tip om mee af te sluiten: schrijf niet voor Google, maar schrijf voor je bezoeker. Bedenk: wat is de intentie eigenlijk van Google?

Dat is simpel: ‘Ervoor zorgen dat mensen vinden wat ze zoeken’.

Om ervoor te zorgen dat mensen vinden wat ze zoeken, moet Google mensen begrijpen. Daarom wordt Google steeds slimmer. In september 2013 hebben ze bijvoorbeeld de Hummingbird-update gelanceerd waardoor Google zoekopdrachten ‘menselijker’ kan interpreteren.

Google wil uiteindelijk menselijke intelligentie nabootsen zodat het bezoekers precies kan geven wat ze zoeken. Daarvoor selecteert Google betrouwbare, relevante pagina’s van hoge kwaliteit. Niet voor niets hebben ze hiervoor respectievelijk de Penguin- en Panda-update gelanceerd.

Deze updates geven maar weer aan dat Google niet wil dat je voor een machine gaat schrijven en allemaal trucjes gaat uithalen. Nee, je moet voor een mens schrijven. Schrijf daarom zoveel mogelijk:

  • Menselijke content

Teksten die mensen snel kunnen scannen, gemakkelijk  leesbaar zijn en leuk zijn om te lezen.

  • Hoge kwaliteit content

Teksten waar mensen echt iets aan hebben, die ze graag liken en delen met anderen.

  • Betrouwbare content

Teksten die kloppen, die niet mensen een loer proberen te draaien en die geschreven zijn door hoog gewaardeerde auteurs.

Behandel content als koning

Content moet als een koning behandeld worden. Waarom?

  1. Met een creatief verhaal kun je je onderscheiden van je concurrent;

  2. Door behulpzaam te zijn met teksten straal je autoriteit uit naar je peers en word je straks hét bedrijf waar ze op kunnen bouwen en vertrouwen;

  3. Door online je teksten relevant en volledig in te richten word je website/webshop beter gevonden via Google, wat leidt tot meer bezoekers op je website;

  4. Met overtuigende teksten kun je deze bezoekers actie laten ondernemen (je spullen laten kopen op je webshop bv!).

En ja, het is laat als je als bedrijf nu pas de verwaarloosde, graatmagere Koning wat aandacht gaat geven. Maar het is nog niet te laat. 2016 is het jaar van de content! All hail the king!

In dit artikel leer je om in 4 simpele stappen een aantrekkelijke tekst te schrijven die je helpt om zo goed mogelijk te scoren in de zoekmachines.

Stap 1: selecteer het zoekwoord

Selecteer het zoekwoord waarop je gevonden wil worden. Het is belangrijk dat je pagina’s optimaliseert op 1 of maximaal 2 zoekwoorden. Heb je meerdere zoekwoorden over het onderwerp? Denk er dan over na om deze te splitsen in aparte pagina’s.

1.1. Zoekwoordenonderzoek

Om een goed zoekwoord te selecteren is een zoekwoordenonderzoek nodig. Tijdens een zoekwoordonderzoek, probeer je onder andere deze vragen te beantwoorden:

  • Op welke woorden zoekt mijn doelgroep het meeste?

  • Welke zoekwoorden zijn al druk bezet door de concurrentie?

  • Op welke zoekwoorden klikken mensen het meeste en gaan vervolgens over tot actie?

1.2. Google Zoekwoordplanner

De Zoekwoordplanner van Google is en blijft de voornaamste tool om achter de antwoorden op deze vragen te komen. Om gebruik te maken van de Zoekwoordplanner heb je ten eerste een (gratis) Google account nodig.

Binnen Google Ads heb je de tool “Zoekwoordplanner”. Hierin kun je analyseren hoe vaak er gezocht wordt naar een zoekterm of de benaming voor jouw product of dienst. De tool vind je onder Tools & Instellingen.

Zoekwoordplanner Google Ads gebruiken

Vervolgens kun je bij nieuwe zoekwoorden ontdekken jouw gewenste zoekwoord(en) toevoegen. Vervolgens geeft Google jou een lijst met dit zoekwoord en gerelateerde zoekwoorden en daarbij het maandelijkse zoekvolume, de gemiddelde CPC en concurrentie.

Resultaten Zoekwoordplanner Google Ads

1.4. Commerciële intentie van zoekwoorden

Je kunt stellen: Hoe meer je moet betalen voor een bepaald zoekwoord binnen Google Ads, hoe meer mensen uiteindelijk overgaan tot actie als ze op dit zoekwoord klikken. Dus hoe hoger het ‘voorgesteld bod’, hoe hoger de commerciële intentie van het zoekwoord is.

Zo zie je dat “online SEO training” duurder is dan “SEO training”. Dit komt omdat de eerste zoekterm specifieker is. Dit betekent dat de zoekers specifiek weten wat ze willen en met een commerciële intentie gaan zoeken.

1.5. De beste zoekwoorden vinden

Als je echt de beste zoekwoorden wil vinden, kun je het beste steeds 1-3 zoektermen invoeren per onderwerp. Schrijf steeds de beste op en zet ze vervolgens weer in de zoekwoordplanner.

Je kunt ze ook invoeren in de Google zoekmachine en kijken naar de woorden in de zoekresultaten en in het lijstje van de ‘gerelateerde zoekresultaten’ onderaan de pagina. Ook kun je op zoek gaan naar populaire woorden in forums, in het nieuws enzovoorts.

1.6. Zoekwoorden opsplitsen in 3 categorieën

Als je zoekwoorden voor meerdere pagina’s zoekt of een hele website wil indelen, heb je na loop van tijd een enorme lijst aan zoekwoorden. Wat nu?

Je kunt je zoekwoorden het beste splitsen in:

  1. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume maar minder commerciële intentie. Meestal zijn dit zoekwoorden bestaande uit 1 woord zoals ‘bakker’.

  2. Zoekwoorden met redelijke zoekvolume en commerciële intentie. ‘voordelige banketbakker in Rotterdam’

  3. Zoekwoorden met weinig zoekvolume en hoge commerciële intentie. ‘croissants bestellen online’.

Waarom splitsen in deze categorieën? Omdat je bij het selecteren van de zoekwoorden rekening moet houden met de paginastructuur van de website. Ieder ‘level’ in je website heeft een andere functie en heeft daarom andere zoekwoorden nodig.

Je homepagina moet het meeste zoekvolume krijgen. Hiervoor zijn de meest algemene termen geschikt met een lagere commerciële intentie. Vervolgens ga je naar steeds meer specifieke zoekwoorden met minder zoekvolume maar met een commerciëlere zoekintentie.


Door gebruik te maken van de zoekwoordpiramide bij het structureren van je website, krijg je een website waar mensen in verschillende fasen van de customer journey binnenkomen.

  • Inspiratiefase: een grote groep bezoekers met een lage commerciële intentie komt binnen op de homepagina en de hoofdpagina’s en kan geïnspireerd raken en verder begeleid worden.

  • Oriëntatiefase: de mensen met een hogere commerciële intentie kunnen je categorieën vinden en zoeken naar de beste aanbiedingen.

  • Aankoopfase: degenen met de hoogste commerciële intentie komen binnen op je productpagina’s of actiepagina’s waar ze met één of twee klikken direct actie kunnen ondernemen.

1.7. Hoe om te gaan met synoniemen

Maak voor synoniemen andere pagina’s aan als je een groot bedrijf bent met een website met veel pagina’s. Een interessante vorm van synoniemen zijn de verkeerd gespelde zoekwoorden. Om deze zoekwoorden te gebruiken in je tekst is echt een no go. Toch zijn er een aantal manieren om daar goed op te scoren:

  • Gebruik het verkeerd gespelde woord in de alt tekst van een aantal extra afbeeldingen;

  • Herhaal een vraag met een verkeerd gespeld zoekwoord als je een vraag beantwoordt in de comments of op forums.

  • Schrijf in de tekst dat het zoekwoord vaak verkeerd gespeld wordt en benoem de verkeerde spellingen.

1.8. Uiteindelijke selectie van de zoekwoorden

De beste zoekwoorden selecteer je niet alleen door te kijken naar de zoekvolume, de concurrentie en de commerciële intentie, maar vooral door te kijken naar de relevantie. Vraag jezelf af: beschrijven deze woorden mijn corebusiness? Verdient mijn pagina het om als eerste te komen staan als mensen op deze woorden googelen? Vinden de mensen dan wat ze zoeken?

Verder is een goede concurrentieanalyse nodig. Is er al veel geoptimaliseerd op deze zoekwoorden door de concurrentie? Zijn deze concurrenten nog wel te pakken? Hebben ze al veel backlinks naar deze pagina’s? Enzovoorts.

Stap 2: Schrijf tekst over je zoekwoord

Het is belangrijk dat je schrijft over een zoekwoord en dan alleen over dat zoekwoord. Als je een pagina wilt optimaliseren voor het zoekwoord ‘bakker’, schrijf dan niet een alinea over ‘boodschappentassen’. Gebruik het zoekwoord als hoofdonderwerp en deel het op in relevante deelonderwerpen.

2.1. Hoeveel woorden tekst moet ik schrijven?

Er is geen magisch aantal woorden voor een goede SEO-tekst. Voor een goede usability en een hoge conversie moet een tekst zo kort en bondig mogelijk zijn. Toch smult de Googlebot van tekst en is het aan te raden om zoveel mogelijk te schrijven over een zoekwoord.

Pagina’s hoger in de zoekwoordpiramide, hebben van nature meer tekst nodig. Dit komt omdat de homepagina en hoofdpagina’s meer informationele zoekwoorden gebruiken. Informationele zoekwoorden zoals ‘scooters’ hebben vaak een ruimere omschrijving nodig dan het zoekwoord ‘scooter kopen’.

Het minimaal aantal woorden voor een goede SEO-tekst wordt meestal geschat rond de 350 woorden voor productpagina’s en 500 woorden voor hoofdpagina’s. Maar als je op nummer 1 wilt staan met zwaar concurrerende zoekwoorden, zijn teksten van 2000-2500 woorden aan te raden. Dit lijkt misschien veel, maar zoals ik al zei: Google houdt van pagina’s met veel informatie.

2.2. Hoe moet een tekst opgedeeld zijn?

Eén van de websites die het hoogste scoort op de meeste zoektermen is Wikipedia. En dit is niet voor niets. Een pagina van Wikipedia is meestal compleet met informatie die je daar kunt vinden. Als je informatie zoekt, ben je na het lezen van een pagina vaak al helemaal klaar. Je hoeft niet elders te zoeken.

Met deze gedachte hoor je ook je SEO-tekst in te delen. Bedenk waarom iemand op het zoekwoord klikt en wat voor informatie diegene allemaal zou willen weten.

Om je te helpen met het bedenken van deelonderwerpen kun je natuurlijk kijken naar de deelonderwerpen van de Wikipedia pagina of andere pagina’s die veel informatie bevatten over je zoekwoord.

Verder helpt Google je door aan het einde van een pagina zoekresultaten, de zoekopdrachten te laten zien die gerelateerd zijn aan je ingevoerde zoekopdracht.

2.3. LSI-woorden

Hoe vaker je aanverwante zoekwoorden (brood, recepten, banketbakkerij) aan het zoekwoord (bakker) vermeldt in je tekst, hoe betrouwbaarder en relevanter je tekst is. Dit wordt ‘Latent Semantic Indexing’ genoemd. Het is een methode van Google en andere zoekmachines om te kijken of je tekst wel echt over een bepaalde onderwerp gaat en of het van enige informatieve waarde is.

Behalve Wikipedia en de Google zoekmachine kun je LSI woorden ook vinden door te kijken naar de onderwerpen die besproken worden in forums, het nieuws en Google Trends.

2.4. Schrijf een unieke tekst

Unieke, goed leesbare teksten worden het beste gewaardeerd door Google. Het is vooral belangrijk dat je niet een gehele pagina kopieert. Dit wordt ‘duplicate content’ genoemd. Als Google merkt dat er dubbele pagina’s zijn, zullen die pagina’s niet (hoog) worden gerankt. Je krijgt dus geen ‘penalty’ van Google, maar alleen een lagere ranking in de zoekresultaten.

Natuurlijk geldt dit niet voor webshops die met een simpele aanpassing (rel=canonical) aan Google kunnen laten weten dat één pagina de ‘hoofdpagina’ is. Ook similar content wordt minder goed beoordeeld door Google.

Stap 3: Het vermelden van een zoekwoord

Het aantal keer dat je een zoekwoord in een tekst vermeld is erg belangrijk. Vooral na updates van Google waardoor ‘penalty’s’ gegeven worden als je zoekwoorden te vaak vermeld op een pagina. Dit wordt ook wel ‘keyword stuffing’ of ‘spamming’ genoemd. Maar hoeveel keer moet je een zoekwoord dan vermelden in een tekst?

3.1. Vermeld het zoekwoord 2-4%

Het aantal keer dat een zoekwoord voorkomt in een tekst, wordt ook wel ‘keyword count’ genoemd. De dichtheid van een zoekwoord op een pagina wordt ‘keyword density’ genoemd. Er is geen magisch zoekwoord percentage, maar het is gebleken dat Google de pagina’s het beste rankt op een zoekwoord als het zoekwoord 2-4% in de tekst voorkomt. Op een pagina met een tekst van 100 woorden dient het zoekwoord dus 2-4 keer voor te komen.

Het is daarnaast belangrijk dat je zoveel mogelijk synoniemen van het zoekwoord in je tekst vermeldt. Dit is vooral belangrijk bij zoekwoorden die dubbele betekenissen hebben. Zo weet Google zeker dat je het over de ene betekenis hebt en niet over de andere. Verder zijn synoniemen natuurlijk ook goed als LSI-woorden.

3.2. Vermeld het zoekwoord voorin

Hoe dichter het zoekwoord bij het begin van het artikel wordt geplaatst, hoe meer het zoekwoord wordt gewaardeerd door Google. Google hecht dus grote waarde aan de zogenaamde ‘keyword prominence’: de afstand van het zoekwoord tot het begin van de sectie.

Het is daarom belangrijk dat het zoekwoord vooraan in de titels en subtitels wordt geplaatst. Deze titels dienen als ‘header’ (H1, H2, H3) te worden gemarkeerd. Zo kan Google wijs uit maken van hoe je artikel is opgedeeld en wat dus de deelonderwerpen van je tekst zijn.

Jet zoekwoord moet niet alleen geplaatst worden in de titels, maar ook zoveel mogelijk vooraan in de tekst zelf. Het liefst zover mogelijk voorin in de eerste zin van je artikel.

3.3. Vermeld het zoekwoord op een natuurlijke manier

Google houdt van ‘natuurlijke’ teksten waar zoekwoorden in het begin, midden en einde in staan.

Hier een korte opsomming waar de zoekwoorden terug moeten komen op een pagina:

  • De pagina titel (title tag);

  • De meta description;

  • Meta tags;

  • De kopjes (header tags);

  • De tekst zelf (body);

  • De bestandsnaam van een afbeelding;

  • De omschrijving (alt tekst) van een afbeelding.

Stap 4: maak je SEO tekst aantrekkelijk

Google hecht ook waarde aan de leesbaarheid van een tekst. Hier volgen een aantal tips om de aantrekkelijkheid van je tekst te verbeteren:

4.1. Indeling

  • Begin met de belangrijkste informatie en eindig met het minst belangrijke.

  • Gebruik 1 of 2 alinea’s per kopje;

  • Gebruik simpele scanbare kopjes van 1 of 2 woorden zodat mensen in één opslag weten waar de pagina over gaat.

4.2. Zinnen

  • Het doel van de eerste zin is om de tweede zin te laten lezen en het doel van de tweede zin is om de derde zin te laten lezen. Zo ontwikkel je een tekst waarbij mensen niet meer kunnen stoppen met lezen;

  • Begin met een korte zin;

  • Wissel vervolgens lange en korte zinnen op een natuurlijke manier af;

  • Maak veel gebruik van opsommingen.

  • Check je tekst op spelling en grammaticale fouten

4.3. Call to actions

  • Probeer om de zoveel tijd een call to action (boven de fold en onder de fold) te schrijven aan het einde van een alinea om mensen aan te sporen om direct actie te ondernemen.

4.4. Uiterlijk

  • Professioneel uiterlijk met zo min mogelijk advertenties boven de vouw;

  • Maak gebruik van afbeeldingen en video’s. Google houdt namelijk steeds meer rekening met interactie en afbeeldingen en video’s geven meer kwaliteit aan de content.

4.5. Verwijzingen

  • Verwijs alleen naar betrouwbare sites met een goede ranking;

  • Plaats een interne link bij je tekst.

4.6. Frisheid

  • Hou de pagina up to date, voeg om de zoveel tijd content toe. Hoe concurrerender hoe vaker je nieuwe content dient toe te voegen;

  • Voeg alleen een datum aan de pagina’s en artikels toe als je vaak nieuwe content toevoegt.

4.7. Interactie

  • Zorg ervoor dat sharebuttons (Facebook, Twitter, Google+) prominent aanwezig zijn in de tekst. De plugin Sharebar is bijvoorbeeld een goede optie;

  • Laat zien dat er interactie is op de pagina door gebruik te maken van social media, reviews en discussies.

4.8. Footer

  • Zet de vestigingslocatie in de tekst én in de footer als je op een locatie (zoals Rotterdam) optimaliseert.

Laatste tips

Schrijf voor je bezoeker

Een belangrijke tip om mee af te sluiten: schrijf niet voor Google, maar schrijf voor je bezoeker. Bedenk: wat is de intentie eigenlijk van Google?

Dat is simpel: ‘Ervoor zorgen dat mensen vinden wat ze zoeken’.

Om ervoor te zorgen dat mensen vinden wat ze zoeken, moet Google mensen begrijpen. Daarom wordt Google steeds slimmer. In september 2013 hebben ze bijvoorbeeld de Hummingbird-update gelanceerd waardoor Google zoekopdrachten ‘menselijker’ kan interpreteren.

Google wil uiteindelijk menselijke intelligentie nabootsen zodat het bezoekers precies kan geven wat ze zoeken. Daarvoor selecteert Google betrouwbare, relevante pagina’s van hoge kwaliteit. Niet voor niets hebben ze hiervoor respectievelijk de Penguin- en Panda-update gelanceerd.

Deze updates geven maar weer aan dat Google niet wil dat je voor een machine gaat schrijven en allemaal trucjes gaat uithalen. Nee, je moet voor een mens schrijven. Schrijf daarom zoveel mogelijk:

  • Menselijke content

Teksten die mensen snel kunnen scannen, gemakkelijk  leesbaar zijn en leuk zijn om te lezen.

  • Hoge kwaliteit content

Teksten waar mensen echt iets aan hebben, die ze graag liken en delen met anderen.

  • Betrouwbare content

Teksten die kloppen, die niet mensen een loer proberen te draaien en die geschreven zijn door hoog gewaardeerde auteurs.

Behandel content als koning

Content moet als een koning behandeld worden. Waarom?

  1. Met een creatief verhaal kun je je onderscheiden van je concurrent;

  2. Door behulpzaam te zijn met teksten straal je autoriteit uit naar je peers en word je straks hét bedrijf waar ze op kunnen bouwen en vertrouwen;

  3. Door online je teksten relevant en volledig in te richten word je website/webshop beter gevonden via Google, wat leidt tot meer bezoekers op je website;

  4. Met overtuigende teksten kun je deze bezoekers actie laten ondernemen (je spullen laten kopen op je webshop bv!).

En ja, het is laat als je als bedrijf nu pas de verwaarloosde, graatmagere Koning wat aandacht gaat geven. Maar het is nog niet te laat. 2016 is het jaar van de content! All hail the king!

SEO

Alles over de 8 grootste SEO events van 2024

SEO

Alles over de 8 grootste SEO events van 2024

SEO

Alles over de 8 grootste SEO events van 2024

SEO

Alles over de 8 grootste SEO events van 2024

SEO

Black Friday SEO deals (2024): tot wel 70% korting!

SEO

Black Friday SEO deals (2024): tot wel 70% korting!

SEO

Black Friday SEO deals (2024): tot wel 70% korting!

SEO

Black Friday SEO deals (2024): tot wel 70% korting!

De weg naar succes in Google: de kracht van zoekintentie

De weg naar succes in Google: de kracht van zoekintentie

De weg naar succes in Google: de kracht van zoekintentie

De weg naar succes in Google: de kracht van zoekintentie

Ontdek in 30 minuten
welke omzet jouw bedrijf laat liggen.

Logo

Elandstraat 92
2901BK Capelle a/d IJssel

+31 (0)10 – 669 00 24

Copyright © 2011 - 2024 Webleaders B.V. All Rights Reserved - Algemene voorwaarden - Cookieverklaring - Privacyverklaring

Ontdek in 30 minuten welke omzet
jouw bedrijf laat liggen.

Copyright © 2011 - 2023 Webleaders B.V. All Rights Reserved - Cookieverklaring - Privacyverklaring

Ontdek in 30 minuten
welke omzet jouw bedrijf laat liggen.

Logo

Elandstraat 92
2901BK Capelle a/d IJssel

+31 (0)10 – 669 00 24

Copyright © 2011 - 2024 Webleaders B.V. All Rights Reserved - Algemene voorwaarden - Cookieverklaring - Privacyverklaring