Hoe meet je ChatGPT verkeer in Google Analytics 4

Brent Maclaine Pont

Brent Maclaine Pont

Brent Maclaine Pont

Google Analytics 4

Google Analytics 4

Google Analytics 4

Hoe identificeer je verkeer van AI-gestuurde platforms, zoals ChatGPT, in Google Analytics 4 (GA4)? De meeste mensen vragen zich af of hun website überhaupt vindbaar is voor AI en of dit verwijzingsverkeer van deze bronnen krijgt?

Hier is stap voor stap uitgelegd hoe je precies laat zien hoe je verwijzingen van evoluerende AI-zoekmachines kunt volgen en analyseren.

Hoewel er verschillende manieren zijn om dit te doen in GA4, richten we ons op twee belangrijke vragen:

  1. Krijg je verwijzingsverkeer van ChatGPT?

  2. Zo ja, welke pagina's worden genoemd in AI-engines en genereren klikken en verwijzingen naar je website?

Inhoudsopgave

Title

Title

Title

Title

Stap 1: Navigeer naar Verkeersacquisitie in GA4

  • Zoek in het linkermenu naar de sectie 'Levenscyclus'.

  • Klik op 'Acquisitie' en selecteer vervolgens 'Verkeersacquisitie' in het dropdown menu.

Het Verkeersacquisitie-rapport geeft gegevens over sessies per primaire kanaalgroep (bijv. Organic Search, Paid Search, Direct, etc.).

Stap 2: Voeg een vergelijking toe om verkeersbronnen te filteren

Klik in het Verkeersacquisitie rapport op de knop 'Vergelijking toevoegen' boven aan het rapport.

Stap 3: Pas de vergelijking aan

  • In het venster ‘Een vergelijking toepassen’ haal je het vinkje weg bij ‘Alle gebruikers’ bovenaan.

  • Scroll naar beneden en vink het vakje aan voor ‘Verwijzings- en partnerverkeer’ om alleen te focussen op verkeer dat is verkregen via verwijzingen.

Klik na de selectie op ‘Toepassen’ om het bijgewerkte rapport te bekijken en op te slaan.

Stap 4: Gefilterde gegevens

Nadat je de vergelijking van Verwijzings- en partnerverkeer hebt toegepast, wordt het rapport bijgewerkt om de relevante statistieken weer te geven.

Je ziet een overzicht van sessies, betrokkenheidsstatistieken (bijv. sessies met engagement, betrokkenheidspercentage, gemiddelde engagementduur per sessie) en gebeurtenissen specifiek voor al het verwijzingsverkeer.

Stap 5: Voeg een secundaire dimensie toe voor gedetailleerde analyse

  • Klik vervolgens op het pictogram "+" naast "Primaire kanaalgroep voor sessie" bovenaan de tabel.

  • Voeg vervolgens een secundaire dimensie toe en kies “Sessiebron/-medium” uit de lijst.

Stap 6: Bekijk de lijst met verwijzingsbronnen

De tabel toont nu een gedetailleerde lijst met verwijzingsbronnen.

Zoek naar vermeldingen zoals chatgpt.com/referral om verkeer te identificeren dat afkomstig is van ChatGPT of vergelijkbare bronnen.

Dit rapport geeft je geaggregeerde gegevens over het aantal sessies, sessies met engagement, betrokkenheidspercentage en andere statistieken die afkomstig zijn van elk verwijzingskanaal in GA4.

Hoe je kan zien naar welke pagina's wordt verwezen in ChatGPT of Perplexity

Stap 7. Kies pagina's en schermen

Ga in het linkermenu naar Betrokkenheid > Pagina's en schermen onder het gedeelte Levenscyclus.

Stap 8: Een filter toepassen

Klik in het rapport Pagina's en schermen op 'Filter toevoegen' bovenaan de pagina.

Stap 9: Bouw een filter voor ChatGPT verkeer

Nadat je op 'Filter toevoegen' hebt geklikt, wordt het paneel 'Filter maken' geopend.

  • Selecteer in het Dimensie dropdown menu 'Sessiebron/-medium'.

  • Stel het zoektype in op 'bevat'.

  • Typ in het veld Waarde 'chat' (of een ander trefwoord zoals 'ChatGPT' of 'chatgpt.com') om te filteren op sessies die afkomstig zijn van ChatGPT of gerelateerde bronnen.

Klik op “Toepassen” om het filter op te slaan en het rapport bij te werken.

Stap 10: Bekijk de gefilterde resultaten

Nadat je het filter hebt toegepast, wordt de tabel bijgewerkt om pagina's weer te geven die zijn bezocht door gebruikers die zijn verwezen door bronnen die 'chat' bevatten (bijv. ChatGPT).

Paginapaden zijn uw specifieke pagina's die verkeer hebben ontvangen.

Stap 1: Navigeer naar Verkeersacquisitie in GA4

  • Zoek in het linkermenu naar de sectie 'Levenscyclus'.

  • Klik op 'Acquisitie' en selecteer vervolgens 'Verkeersacquisitie' in het dropdown menu.

Het Verkeersacquisitie-rapport geeft gegevens over sessies per primaire kanaalgroep (bijv. Organic Search, Paid Search, Direct, etc.).

Stap 2: Voeg een vergelijking toe om verkeersbronnen te filteren

Klik in het Verkeersacquisitie rapport op de knop 'Vergelijking toevoegen' boven aan het rapport.

Stap 3: Pas de vergelijking aan

  • In het venster ‘Een vergelijking toepassen’ haal je het vinkje weg bij ‘Alle gebruikers’ bovenaan.

  • Scroll naar beneden en vink het vakje aan voor ‘Verwijzings- en partnerverkeer’ om alleen te focussen op verkeer dat is verkregen via verwijzingen.

Klik na de selectie op ‘Toepassen’ om het bijgewerkte rapport te bekijken en op te slaan.

Stap 4: Gefilterde gegevens

Nadat je de vergelijking van Verwijzings- en partnerverkeer hebt toegepast, wordt het rapport bijgewerkt om de relevante statistieken weer te geven.

Je ziet een overzicht van sessies, betrokkenheidsstatistieken (bijv. sessies met engagement, betrokkenheidspercentage, gemiddelde engagementduur per sessie) en gebeurtenissen specifiek voor al het verwijzingsverkeer.

Stap 5: Voeg een secundaire dimensie toe voor gedetailleerde analyse

  • Klik vervolgens op het pictogram "+" naast "Primaire kanaalgroep voor sessie" bovenaan de tabel.

  • Voeg vervolgens een secundaire dimensie toe en kies “Sessiebron/-medium” uit de lijst.

Stap 6: Bekijk de lijst met verwijzingsbronnen

De tabel toont nu een gedetailleerde lijst met verwijzingsbronnen.

Zoek naar vermeldingen zoals chatgpt.com/referral om verkeer te identificeren dat afkomstig is van ChatGPT of vergelijkbare bronnen.

Dit rapport geeft je geaggregeerde gegevens over het aantal sessies, sessies met engagement, betrokkenheidspercentage en andere statistieken die afkomstig zijn van elk verwijzingskanaal in GA4.

Hoe je kan zien naar welke pagina's wordt verwezen in ChatGPT of Perplexity

Stap 7. Kies pagina's en schermen

Ga in het linkermenu naar Betrokkenheid > Pagina's en schermen onder het gedeelte Levenscyclus.

Stap 8: Een filter toepassen

Klik in het rapport Pagina's en schermen op 'Filter toevoegen' bovenaan de pagina.

Stap 9: Bouw een filter voor ChatGPT verkeer

Nadat je op 'Filter toevoegen' hebt geklikt, wordt het paneel 'Filter maken' geopend.

  • Selecteer in het Dimensie dropdown menu 'Sessiebron/-medium'.

  • Stel het zoektype in op 'bevat'.

  • Typ in het veld Waarde 'chat' (of een ander trefwoord zoals 'ChatGPT' of 'chatgpt.com') om te filteren op sessies die afkomstig zijn van ChatGPT of gerelateerde bronnen.

Klik op “Toepassen” om het filter op te slaan en het rapport bij te werken.

Stap 10: Bekijk de gefilterde resultaten

Nadat je het filter hebt toegepast, wordt de tabel bijgewerkt om pagina's weer te geven die zijn bezocht door gebruikers die zijn verwezen door bronnen die 'chat' bevatten (bijv. ChatGPT).

Paginapaden zijn uw specifieke pagina's die verkeer hebben ontvangen.

Meer blogs

Bekijk onze
andere blogs

Zoekmachine optimalisatie

Lokale SEO: de ultieme gids (2025)

Zoekmachine optimalisatie

Lokale SEO: de ultieme gids (2025)

Zoekmachine optimalisatie

Lokale SEO: de ultieme gids (2025)

Zoekmachine optimalisatie

Lokale SEO: de ultieme gids (2025)

Zoekmachine optimalisatie

SEO voor saas: De complete gids voor meer verkeer en conversie

Zoekmachine optimalisatie

SEO voor saas: De complete gids voor meer verkeer en conversie

Zoekmachine optimalisatie

SEO voor saas: De complete gids voor meer verkeer en conversie

Zoekmachine optimalisatie

SEO voor saas: De complete gids voor meer verkeer en conversie

SEO

Alles over de 9 grootste SEO events van 2025

SEO

Alles over de 9 grootste SEO events van 2025

SEO

Alles over de 9 grootste SEO events van 2025

SEO

Alles over de 9 grootste SEO events van 2025

Hoeveel verkeer en conversie laat jij nu liggen?

Vraag jouw groeiscan aan! 🚀

Inzicht in het extra haalbare verkeer voor jouw website

Hoe we jou kunnen groeien naar een topspeler in jouw niche.

Binnen 24 uur (op werkdagen) een telefonische inventarisatie.

Hoeveel verkeer en conversie laat jij nu liggen?

Vraag jouw groeiscan aan! 🚀

Inzicht in het extra haalbare verkeer voor jouw website

Hoe we jou kunnen groeien naar een topspeler in jouw niche.

Binnen 24 uur (op werkdagen) een telefonische inventarisatie.

Hoeveel verkeer en conversie laat jij nu liggen?

Vraag jouw groeiscan aan! 🚀

Inzicht in het extra haalbare verkeer voor jouw website

Hoe we jou kunnen groeien naar een topspeler in jouw niche.

Binnen 24 uur (op werkdagen) een telefonische inventarisatie.

Hoeveel verkeer en conversie laat jij nu liggen?

Vraag jouw groeiscan aan! 🚀

Inzicht in het extra haalbare verkeer voor jouw website

Hoe we jou kunnen groeien naar een topspeler in jouw niche.

Binnen 24 uur (op werkdagen) een telefonische inventarisatie.

Copyright © 2011 - 2025 Webleaders B.V. All Rights Reserved - Algemene voorwaarden - Cookieverklaring - Privacyverklaring

Copyright © 2011 - 2025 Webleaders B.V. All Rights Reserved - Algemene voorwaarden - Cookieverklaring - Privacyverklaring

Copyright © 2011 - 2025 Webleaders B.V. All Rights Reserved - Algemene voorwaarden - Cookieverklaring - Privacyverklaring

Copyright © 2011 - 2025 Webleaders B.V. All Rights Reserved - Algemene voorwaarden - Cookieverklaring - Privacyverklaring