De skyscraper techniek is een linkbuilding techniek waarbij je waardevolle content aanbiedt die mensen willen delen. Dit kan zijn omdat het nieuwe, interessante content is of omdat er nog niet eerder content over dit onderwerp is gemaakt. Door het aanbieden van content die mensen graag willen delen, kun je links van verschillende websites genereren. Je maakt de content één keer, dus je maakt één keer een investering in tijd, waarna de content hopelijk veel gedeeld gaat worden.
Hoe kun je de skyscraper techniek inzetten?
De skyscraper techniek is alleen zinvol als je nieuwe/relevante/toffe content deelt over een onderwerp. Als je dezelfde informatie als jouw concurrenten deelt, is de kans zeer klein dat jouw content gedeeld gaat worden. Als je nieuwe, unieke content maakt met daarin informatie die voor velen nog onbekend is, is de kans groter dat dit wordt gedeeld.
Een voorbeeld: verschillende brillenzaken hebben hetzelfde aanbod aan brillen. Echter, één van de brillenzaken heeft een online tool waarmee je je gezicht kunt filmen. Het resultaat? Je kunt de bril online “passen” om te kijken of de bril goed bij je past. Dat onderscheidende vermogen nodigt uit om gedeeld te worden. Kijk dus goed naar de content die gedeeld wordt door je concurrenten. Missen zij nog iets wat echt waarde toevoegt? Ga hier dan mee aan de slag.
Content die gedeeld moet worden
De focus is verlegd van tekstuele content naar visuele content. Een uitgebreid blog over een specifiek onderwerp waar nog niet eerder over is gesproken is interessant, maar zal niet zo snel gedeeld worden. Afbeeldingen en video’s juist wel. Een “how to” video over het toepassen van een product zal meer kans hebben om gedeeld te worden. Een infographic doet het ook vaak goed. Maak er een over de voordelen van een product op korte en lange termijn. Dit wordt niet alleen vaker gedeeld, maar zal mogelijk ook meer conversie opleveren. Win-win!
De skyscraper techniek effectief inzetten
Heb je als boutique of klein bedrijf unieke content waarvan je weet dat mensen het graag willen delen, maar wordt dit momenteel nog niet gedaan? Dit kun je op verschillende manieren inzetten. Wij sommen een aantal mogelijkheden voor je op
Schrijf een persbericht die je verstuurt naar verschillende nieuwsplatformen en blogs binnen jouw branche/waar jouw doelgroep actief is. Hierin moet direct duidelijk zijn wat het voordeel is van jouw content en wat het voordeel is voor jouw doelgroep. Waarom zouden deze platformen het moeten delen?
Zet sociale media in. Iedereen heeft Facebook of Instagram. Post regelmatig over jouw content. Heb je nog weinig volgers? Experimenteer met social media advertising om zo een grotere doelgroep aan te spreken.
Werk samen met invloedrijke “influencers” in jouw branche. Een gastblog, advertorial, review.. Het is allemaal mogelijk.