Alles wat je moet weten over Domain Authority 2.0

Benieuwd wat Domain Authority 2.0 van MOZ voor jou in petto heeft? Lees hier alles over de update.

Brent Maclaine Pont

Brent Maclaine Pont

Brent Maclaine Pont

SEO

SEO

SEO

MOZ heeft onlangs haar Domain Authority ranking geüpdatet, waardoor ook jij waarschijnlijk een daling in jouw Domein Autoriteit hebt kunnen waarnemen. Wat is nou eigenlijk Domain Authority en wat houdt de update van MOZ in? Wij leggen het je uit.

Inhoudsopgave

Title

Title

Title

Title

Wat is ‘Domain Authority’?

Het begrip ‘Domain Authority’ is ooit in het leven geroepen door MOZ, een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in SEO. Domain Authority, of in het Nederlands Domein Autoriteit, laat zien wat de waarde van jouw website en jouw domein is en hoe jij scoort binnen zoekmachines. Daarnaast wordt gekeken naar het aantal verwijzende relevante links naar jouw website en de kwaliteit van deze verwijzende domeinen.

Je Domein Autoriteit is geen directe factor voor je posities binnen zoekmachines. Het is een ranking-factor waarmee je kan zien hoe stabiel en waardevol jouw domein is ten opzichte van de content die geplaatst wordt. Verschillende SEO-tools kennen verschillende scores toe aan websites, afhankelijk van de gebruikte methode.

Hoe wordt de Domain Authority berekend?

De Domain Authority wordt berekend door Moz, een van de meest bekende SEO-tools, op basis van verschillende factoren. Hoewel de exacte formule voor het berekenen van Domain Authority niet openbaar is, weten we dat het een logaritmische schaal is die rekening houdt met zowel de hoeveelheid als de kwaliteit van backlinks naar een website. Dit betekent dat een paar hoogwaardige backlinks meer invloed kunnen hebben dan veel lage kwaliteit links.

Sinds de update naar Domain Authority 2.0 in 2019, maakt Moz gebruik van een geavanceerd machine learning-algoritme om de DA-score te berekenen. Dit algoritme voorspelt hoe vaak Google een bepaald domein in zijn zoekresultaten gebruikt. Het linkprofiel van een website, inclusief de hoeveelheid en kwaliteit van backlinks, speelt hierbij een cruciale rol. Door deze verschillende factoren mee te nemen, biedt de DA-score een nauwkeurige indicatie van de autoriteit van een domein binnen zoekmachines.

Domain Authority 2.0: wat is er anders?

Er wordt nu niet alleen meer naar je domein gekeken, maar ook naar de spam score van je website. Hoeveel verkeer trekt een website maandelijks? Is de content op de website uniek en van goede kwaliteit? En hoeveel uitgaande links worden in de content geplaatst? Het aantal links naar een website, samen met andere factoren zoals de kwaliteit van die links, is bepalend voor de domein autoriteit. Let bij uitgaande links vooral op de relevantie van de website waar je naar linkt in vergelijking met jouw website. Is er een duidelijke relatie tussen jouw website en de website waar je naar wil linken? Prima. Is die relatie er niet of nauwelijks? Denk er dan nog een keer over na of je die link wel op jouw website wil plaatsen.

Dit is ook een van de redenen waarom veel beheerders de Domein Autoriteit van hun website hebben zien dalen na de lancering van de nieuwe versie. Linkbuilding is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden. De kwaliteit van de links moeten wel in acht gehouden worden, wil je succesvol gebruik maken van linkbuilding.

Alhoewel de Domain Authority nog steeds geen directe invloed heeft op jouw posities binnen zoekmachines, kijkt MOZ vanaf nu wel naar de nieuwste updates van Google. Denk maar aan de Panda update, waar websites penalty’s kregen door ‘spammy’ linkbuildingtechnieken. Zo veranderd jouw ‘score’ naar aanleidingen van updates die Google doorvoert.

Hoe je jouw Domein Autoriteit effectief gebruikt

Laten we vooropstellen dat je jouw Domain Authority alleen als indicatie moet zien. Het is geen absoluut getal. Een Domein Autoriteit op zichzelf zegt namelijk niks. Zodra je jouw ‘authority score’ vergelijkt met die van je concurrenten, wordt het pas echt interessant.

Is jouw Domain Authority hoger? Dan weet je dat de kwaliteit van de content op jouw website t.o.v. jouw domein een stuk hoger ligt dan dat van concurrenten. Dat betekent echter niet dat je achterover mag gaan leunen. Zorg dat je je concurrentie altijd een stap voor bent. Is jouw Domein Autoriteit lager dan van jouw concurrenten? Analyseer de website van concurrenten en ga bij jezelf na waarom zij mogelijk een hogere ‘score’ hebben. Komt het doordat zij meer relevante content aanbieden? Omdat de uitgaande links van die website relevanter zijn? Of omdat zij een sterker linkprofiel (het aantal verwijzingen naar de eigen website) hebben opgebouwd? Vergeet niet dat pagina autoriteit ook een belangrijke rol speelt in hoe goed een individuele pagina zal ranken.

Domain Authority 2.0 voor jou:

  • Plaats regelmatig relevante en unieke content op je website. Een blog bijhouden is hier een goed voorbeeld van. Hierdoor laat je ook direct jouw kennis over producten of diensten binnen jouw branche zien;

  • Ga (nog meer en beter) aan de slag met linkbuilding. Een sterk linkprofiel is in deze tijd belangrijker dan ooit. Let wel op de kwaliteit van de domeinen en links;

  • Analyseer de website van concurrenten en bekijk waar verbeterpunten voor jou liggen. Meer of betere content plaatsen? Video’s plaatsen in plaats van foto’s? Zorg dat je ze altijd een stap voor blijft.

Heb jij zelf niet de kennis of tijd in huis om jouw Domein Autoriteit weer te laten stijgen? Neem contact met ons op, wie weet wat wij voor jou en je website kunnen betekenen!

Wat is ‘Domain Authority’?

Het begrip ‘Domain Authority’ is ooit in het leven geroepen door MOZ, een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in SEO. Domain Authority, of in het Nederlands Domein Autoriteit, laat zien wat de waarde van jouw website en jouw domein is en hoe jij scoort binnen zoekmachines. Daarnaast wordt gekeken naar het aantal verwijzende relevante links naar jouw website en de kwaliteit van deze verwijzende domeinen.

Je Domein Autoriteit is geen directe factor voor je posities binnen zoekmachines. Het is een ranking-factor waarmee je kan zien hoe stabiel en waardevol jouw domein is ten opzichte van de content die geplaatst wordt. Verschillende SEO-tools kennen verschillende scores toe aan websites, afhankelijk van de gebruikte methode.

Hoe wordt de Domain Authority berekend?

De Domain Authority wordt berekend door Moz, een van de meest bekende SEO-tools, op basis van verschillende factoren. Hoewel de exacte formule voor het berekenen van Domain Authority niet openbaar is, weten we dat het een logaritmische schaal is die rekening houdt met zowel de hoeveelheid als de kwaliteit van backlinks naar een website. Dit betekent dat een paar hoogwaardige backlinks meer invloed kunnen hebben dan veel lage kwaliteit links.

Sinds de update naar Domain Authority 2.0 in 2019, maakt Moz gebruik van een geavanceerd machine learning-algoritme om de DA-score te berekenen. Dit algoritme voorspelt hoe vaak Google een bepaald domein in zijn zoekresultaten gebruikt. Het linkprofiel van een website, inclusief de hoeveelheid en kwaliteit van backlinks, speelt hierbij een cruciale rol. Door deze verschillende factoren mee te nemen, biedt de DA-score een nauwkeurige indicatie van de autoriteit van een domein binnen zoekmachines.

Domain Authority 2.0: wat is er anders?

Er wordt nu niet alleen meer naar je domein gekeken, maar ook naar de spam score van je website. Hoeveel verkeer trekt een website maandelijks? Is de content op de website uniek en van goede kwaliteit? En hoeveel uitgaande links worden in de content geplaatst? Het aantal links naar een website, samen met andere factoren zoals de kwaliteit van die links, is bepalend voor de domein autoriteit. Let bij uitgaande links vooral op de relevantie van de website waar je naar linkt in vergelijking met jouw website. Is er een duidelijke relatie tussen jouw website en de website waar je naar wil linken? Prima. Is die relatie er niet of nauwelijks? Denk er dan nog een keer over na of je die link wel op jouw website wil plaatsen.

Dit is ook een van de redenen waarom veel beheerders de Domein Autoriteit van hun website hebben zien dalen na de lancering van de nieuwe versie. Linkbuilding is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden. De kwaliteit van de links moeten wel in acht gehouden worden, wil je succesvol gebruik maken van linkbuilding.

Alhoewel de Domain Authority nog steeds geen directe invloed heeft op jouw posities binnen zoekmachines, kijkt MOZ vanaf nu wel naar de nieuwste updates van Google. Denk maar aan de Panda update, waar websites penalty’s kregen door ‘spammy’ linkbuildingtechnieken. Zo veranderd jouw ‘score’ naar aanleidingen van updates die Google doorvoert.

Hoe je jouw Domein Autoriteit effectief gebruikt

Laten we vooropstellen dat je jouw Domain Authority alleen als indicatie moet zien. Het is geen absoluut getal. Een Domein Autoriteit op zichzelf zegt namelijk niks. Zodra je jouw ‘authority score’ vergelijkt met die van je concurrenten, wordt het pas echt interessant.

Is jouw Domain Authority hoger? Dan weet je dat de kwaliteit van de content op jouw website t.o.v. jouw domein een stuk hoger ligt dan dat van concurrenten. Dat betekent echter niet dat je achterover mag gaan leunen. Zorg dat je je concurrentie altijd een stap voor bent. Is jouw Domein Autoriteit lager dan van jouw concurrenten? Analyseer de website van concurrenten en ga bij jezelf na waarom zij mogelijk een hogere ‘score’ hebben. Komt het doordat zij meer relevante content aanbieden? Omdat de uitgaande links van die website relevanter zijn? Of omdat zij een sterker linkprofiel (het aantal verwijzingen naar de eigen website) hebben opgebouwd? Vergeet niet dat pagina autoriteit ook een belangrijke rol speelt in hoe goed een individuele pagina zal ranken.

Domain Authority 2.0 voor jou:

  • Plaats regelmatig relevante en unieke content op je website. Een blog bijhouden is hier een goed voorbeeld van. Hierdoor laat je ook direct jouw kennis over producten of diensten binnen jouw branche zien;

  • Ga (nog meer en beter) aan de slag met linkbuilding. Een sterk linkprofiel is in deze tijd belangrijker dan ooit. Let wel op de kwaliteit van de domeinen en links;

  • Analyseer de website van concurrenten en bekijk waar verbeterpunten voor jou liggen. Meer of betere content plaatsen? Video’s plaatsen in plaats van foto’s? Zorg dat je ze altijd een stap voor blijft.

Heb jij zelf niet de kennis of tijd in huis om jouw Domein Autoriteit weer te laten stijgen? Neem contact met ons op, wie weet wat wij voor jou en je website kunnen betekenen!

Meer blogs

Bekijk onze
andere blogs

Google Analytics 4

Hoe meet je ChatGPT verkeer in Google Analytics 4

Google Analytics 4

Hoe meet je ChatGPT verkeer in Google Analytics 4

Google Analytics 4

Hoe meet je ChatGPT verkeer in Google Analytics 4

Google Analytics 4

Hoe meet je ChatGPT verkeer in Google Analytics 4

Zoekmachine optimalisatie

Lokale SEO: de ultieme gids (2025)

Zoekmachine optimalisatie

Lokale SEO: de ultieme gids (2025)

Zoekmachine optimalisatie

Lokale SEO: de ultieme gids (2025)

Zoekmachine optimalisatie

Lokale SEO: de ultieme gids (2025)

Zoekmachine optimalisatie

SEO voor saas: De complete gids voor meer verkeer en conversie

Zoekmachine optimalisatie

SEO voor saas: De complete gids voor meer verkeer en conversie

Zoekmachine optimalisatie

SEO voor saas: De complete gids voor meer verkeer en conversie

Zoekmachine optimalisatie

SEO voor saas: De complete gids voor meer verkeer en conversie

Hoeveel verkeer en conversie laat jij nu liggen?

Vraag jouw groeiscan aan! 🚀

Inzicht in het extra haalbare verkeer voor jouw website

Hoe we jou kunnen groeien naar een topspeler in jouw niche.

Binnen 24 uur (op werkdagen) een telefonische inventarisatie.

Hoeveel verkeer en conversie laat jij nu liggen?

Vraag jouw groeiscan aan! 🚀

Inzicht in het extra haalbare verkeer voor jouw website

Hoe we jou kunnen groeien naar een topspeler in jouw niche.

Binnen 24 uur (op werkdagen) een telefonische inventarisatie.

Hoeveel verkeer en conversie laat jij nu liggen?

Vraag jouw groeiscan aan! 🚀

Inzicht in het extra haalbare verkeer voor jouw website

Hoe we jou kunnen groeien naar een topspeler in jouw niche.

Binnen 24 uur (op werkdagen) een telefonische inventarisatie.

Hoeveel verkeer en conversie laat jij nu liggen?

Vraag jouw groeiscan aan! 🚀

Inzicht in het extra haalbare verkeer voor jouw website

Hoe we jou kunnen groeien naar een topspeler in jouw niche.

Binnen 24 uur (op werkdagen) een telefonische inventarisatie.

Copyright © 2011 - 2025 Webleaders B.V. All Rights Reserved - Algemene voorwaarden - Cookieverklaring - Privacyverklaring

Copyright © 2011 - 2025 Webleaders B.V. All Rights Reserved - Algemene voorwaarden - Cookieverklaring - Privacyverklaring

Copyright © 2011 - 2025 Webleaders B.V. All Rights Reserved - Algemene voorwaarden - Cookieverklaring - Privacyverklaring

Copyright © 2011 - 2025 Webleaders B.V. All Rights Reserved - Algemene voorwaarden - Cookieverklaring - Privacyverklaring