De meta title is de titel van de webpagina. Deze titel wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google. De meta title van je pagina hoeft niet gelijk te zijn aan de H1 van de pagina, de belangrijkste titel op de pagina zelf. Je kunt de meta title aanpassen om het zo aantrekkelijker te maken voor mensen om jouw website te bezoeken. Daarnaast kun je belangrijke zoekwoorden in je meta title opnemen, wat invloed heeft op jouw positie binnen de zoekresultaten.
Hoe schrijf je een goede meta title?
Allereerst is het goed om de “regels” van een goede meta title te kennen. Een meta title mag niet langer zijn dan 60 tekens (inclusief spaties) en 580 pixels. Als je meta title langer is dan 60 tekens/580 pixels, wordt deze afgebroken in de zoekresultaten van Google.
Met je meta title geef je aan Google aan waar je pagina over gaat. Zorg er daarom dus voor dat je in de 60 tekens/580 pixels beknopt aangeeft wat mensen kunnen verwachten op je pagina. Je hoeft niet altijd de naam van de website/webshop in de meta title te verwerken. Vooral bij een lange naam van een bedrijf is dit zonde van het aantal tekens/pixels. “Zoekmachine optimalisatie? | Wij helpen je daarbij!” is een goed voorbeeld. “Zoekmachine optimalisatie? | Bedrijfsnaam” is alleen relevant als het merk echt een gevestigde naam is binnen de branche en mensen de naam direct herkennen.
Een makkelijke plugin om je meta title in te voeren, is Yoast SEO (WordPress). Bij Magento websites is er een standaard invulveld aanwezig in het CMS.