Wanneer je kiest voor online adverteren, promoot je je producten of diensten via internet. Voorbeelden hiervan zijn tekstuele Google Ads campagnes, Google Shopping, display advertenties, retargeting en email marketing. Bij online adverteren bepaal je zelf wie jouw campagnes ziet, welke prijs je daarvoor betaalt en kun je je advertenties optimaliseren aan de hand van data. Een gerichte manier van adverteren dus!
Waarom online adverteren ook voor jou kan werken
Wil jij je product of dienst beter onder de aandacht brengen? Wil je meer offerte aanvragen of juist naamsbekendheid genereren? Online adverteren sluit aan bij veel doelstellingen voor jouw website. Anders dan bij offline marketing, zoals adverteren langs de weg of in kranten en tijdschriften, kun je bij online adverteren zelf aan de knoppen draaien. Als je ziet dat bepaalde campagnes niet goed lopen, kun je deze uitzetten of optimaliseren om ook deze campagnes beter te laten presteren.
Online adverteren is vrijwel in elke branche relevant. Niet alleen als je producten of diensten verkoopt. Heb je een lunchroom? Binnen Google Maps kun je ervoor zorgen dat jouw lunchroom bovenaan komt te staan, zodat je voor meer mensen zichtbaar bent. Dat kan resulteren in meer klanten en dus een hogere omzet!
Wat kost online adverteren?
De kosten voor online adverteren verschillen per advertentie middel. Binnen tekstuele Google Ads campagnes betaal je een x bedrag per klik, ook wel de CPC genoemd. Dit bedrag is afhankelijk van het zoekwoord waar je op wil adverteren. Bij display advertising betaal je vaak per CPM, ofwel Cost Per 1000 Impressions. De tarieven verschillen per kanaal. Stel een dagelijks, wekelijks of maandelijks budget vast per middel. Zo kun je de campagnes aanpassen a.d.h.v. jouw budget en bepaal je zelf hoeveel het online adverteren voor jou kost. Je budget aanpassen? Met een paar klikken op de knop heb je je dagbudget al aangepast!