CTA is de afkorting voor het begrip “Call to action”. Hiermee wordt een tekstueel of visueel element bedoelt waarmee je de bezoekers wil over laten gaan tot actie. Een bestelknop is hier een goed voorbeeld van.
Wat is een goede CTA?
Een goede Call To Action zorgt ervoor dat bezoekers tot actie overgaan als zij op jouw website zijn. De CTA’s moeten goed aansluiten op de doelen van jouw website. Wil je dat je bezoekers zich inschrijven voor de nieuwsbrief? Zorg dat je naast een invulveld voor het emailadres ook een duidelijke knop hebt waarmee ze hun aanvraag kunnen afronden. Om de CTA goed op te laten vallen, is het aan te raden om voor een contrasterende kleur te gaan. Veelgebruikte kleuren zijn oranje, groen of blauw.
Het belangrijkste bij een goede Call To Action is dat de klant moet weten wat hen te wachten staat zodra de actie, getriggerd door de CTA, hebben voltooid. Als niet direct duidelijk is wat zij kunnen verwachten, zullen zij de knop of de link niet aanklikken.
Wat is het voordeel van een CTA?
Een Call To Action, in het Nederlands vertaald naar “oproep tot het uitvoeren van een actie”, zegt het eigenlijk al. Je wil dat je klant overgaat tot actie, ofwel conversie. Door de juiste CTA op de juiste plek te plaatsen, kun je de bezoeker overtuigen om over te gaan tot een conversie. Door middel van eyetracking en A/B-testing wordt duidelijk of de knop goed zichtbaar is en welk type CTA voor meer conversie zorgt.