Direct marketing is een vorm van promotie waarbij je informatie over een product, dienst of bedrijf, direct met de klant communiceert. Bij deze promotie komt verder geen derde partij kijken. Je hebt het dus helemaal zelf in de hand!
Voorbeelden van direct marketing
Er zijn verschillende vormen van direct marketing. Je kunt zelf bepalen welke vorm van direct marketing het beste bij jou en jouw doelen past.
Emailmarketing
Online advertenties, zoals Google Ads campagnes of display advertising
Flyers
Telefoongesprekken, zoals cold calling
Waarom is direct marketing belangrijk?
Adverteren kost geld. De investering wil je natuurlijk snel terugverdienen. Als je adverteert via derde partijen, moet je vaak een flink bedrag afstaan. Bij direct marketing heb je de kosten en de zichtbaarheid van jouw marketing zelf in de hand. Je kunt de doelgroep bereiken die oprecht geïnteresseerd is in jouw product, door middel van online advertenties op basis van interesse en emailmarketing op basis van mensen die zich hebben ingeschreven voor jouw nieuwsbrief.
Daarnaast kun je bij direct marketing ook kiezen voor een persoonlijkere noot. Omdat je de communicatie zelf in de hand hebt, kun je ook zelf de uitingen bepalen. Denk hierbij aan een persoonlijke mail naar een specifieke doelgroep binnen jouw klantenbestand.