Als een pagina niet meer bestaat of verkeerd is omgeleid, krijg je een foutmelding te zien. De meest bekende foutmelding is de “404 Page Not Found” melding. De website kan de door jou aangevraagde pagina niet (meer) vinden. Als jouw bezoekers op zoek zijn naar een pagina en uitkomen op een 404-pagina, is dat slecht voor de gebruikerservaring. Gelukkig kun je dit oplossen door middel van redirects. Een redirect is een omleiding waarbij bezoekers worden omgeleid naar een geschikte pagina.
Welke redirects zijn er?
Als we het over redirects hebben, is er sprake van twee verschillende soorten redirects. De 301 redirect en 302 redirect.
301 redirect
Een 301 redirect is een permanente omleiding. Hierbij wordt de bezoeker omgeleid naar de nieuwe pagina. Daarnaast de SEO waarde van de oude pagina verplaatst naar de nieuwe pagina. Bij een 301 redirect geef je aan Google aan dat dit de definitieve, nieuwe bestemmingspagina is. Met een 301 redirect geef je de linkwaarde van de oude URL met zo’n 90-99% over aan de nieuwe URL.
302 redirect
Een 302 redirect is een tijdelijke omleiding. Deze wordt vaak toegepast binnen webshops, wanneer een product tijdelijk niet meer leverbaar is. In alle andere gevallen is het vrijwel altijd aan te raden om gebruik te maken van een 301 redirect. Anders dan bij een 301 redirect geef je met een 302 namelijk geen waarde over aan het tijdelijk nieuwe origineel. Wil je een pagina voor langere tijd omleiden? Dan is een 301 redirect de beste keuze.