Een zoekwoord is een specifiek woord (of groep woorden) die gebruikt wordt om binnen zoekmachines op zoek te gaan naar een bedrijf, product of dienst. Zoekwoorden worden ook wel keywords genoemd.
Zoekwoordenonderzoek om de belangrijkste zoekwoorden te achterhalen
Als je in de zoekresultaten gevonden wil worden op een specifiek woord, is het nodig om gebruik te maken van zoekwoorden. Een zoekwoordenonderzoek biedt de basis. Bij een zoekwoordenonderzoek kijk je naar het zoekgedrag van jouw doelgroep. Met speciale tooling kan je bekijken welke zoekwoorden veel gebruikt worden en hoe vaak je doelgroep deze per maand gebruikt. Dit noemen we ook wel het zoekvolume (per maand).
Het zoekwoordenonderzoek maakt duidelijk wat de belangrijkste zoekwoorden voor jouw website of webshop zijn en welke zoekwoorden je moet integreren in je teksten. Let er op dat je het aantal zoekwoorden in je tekst niet overdrijft. Je schrijft je teksten immers voor je doelgroep, niet voor een zoekmachine. Zorg dat je keyword density, dus het aantal keer dat het zoekwoord voorkomt in de tekst, rond de 5% of lager ligt. Een hogere zoekwoorddichtheid gaat mogelijk zelfs ten koste van je organische vindbaarheid.
Verschillende soorten zoekwoorden
Binnen zoekwoorden wordt er onderscheid gemaakt tussen short tail zoekwoorden en longtail zoekwoorden:
Short tail zoekwoorden zijn korte zoekresultaten van maximaal twee woorden lang. Het zijn korte, algemene zoekwoorden zoals ‘fiets’ of ‘sneakers wit’.
Longtail zoekwoorden bestaan uit drie of meer woorden. Deze worden verder in de funnel richting een conversie gebruikt. Denk aan ‘herenschoenen maat 42 kopen’ of ‘levi’s 501 broek bestellen’. Het volume op longtail zoekwoorden is wat lager, maar de conversie ratio is veel hoger.