SEO teksten zijn teksten die volledig geoptimaliseerd zijn om zo beter te scoren binnen zoekmachines als Google en Bing. SEO teksten zijn geoptimaliseerd met zoekwoorden in de titels, (interne) links, afbeeldingen met omschrijvende alt-teksten en correct ingevulde metadata.
Hoe schrijf je SEO teksten?
Als je een SEO tekst gaat schrijven, is het belangrijk dat je weet voor welk zoekwoord je de tekst gaat optimaliseren. Dit hoofdzoekwoord of primaire zoekwoord moet terugkomen in de meta title en description, de H1 kop, de URL en de eerste alinea van je tekst. Als je dit hebt doorgevoerd, is je tekst nog niet gelijk SEO-proof. Er is nog een aantal andere tips waarmee je je tekst kan optimaliseren.
Zorg voor voldoende content. Het is per zoekwoord verschillend hoeveel woorden je minimaal moet schrijven. Door de eerste vijf zoekresultaten op een specifieke zoekterm in Google te vergelijken op basis van aantal woorden, kun je het gemiddelde uitrekenen en dit als leidraad gebruiken. Voor het ene zoekwoord is een tekst van 350 woorden voldoende, voor een andere zoekterm kan het aan te raden aantal woorden rond de 1.200 woorden liggen.
Kwaliteit is erg belangrijk. Je schrijft altijd voor je doelgroep, niet voor zoekmachines. Als je je content niet kunt uitbreiden omdat je alle informatie al in je tekst hebt verwerkt, stop dan en ga niet onnodig extra tekst toevoegen.
Om te scoren op een zoekwoord of zoekterm is het belangrijk dat deze enkele keren terugkomt in je tekst. Let er op dat je het zoekwoord niet teveel terug laat komen. Houdt rekening met de zoekwoorddichtheid. Laat het zoekwoord of de zoekterm niet vaker dan 5% terugkomen in de tekst.